fredag, oktober 13, 2006

Macken & jag vid frukostbordet

Idag försökte Macken tala med mig. Det var väl ett gott tecken. Men jag orkade inte lyssna. Han lät mig t o m ladda ned windows media player. Men det visade sig vara en version som jag inte begriper mig på. Skrattar bäst som skrattar sist sa han. Så nu är det terrorbalans igen. Han vill att jag använder iTunes. OK då sa jag. Men då får du låta mig högerklicka. Ok då sa han. Pilsnabbt passade jag på att kopiera alla författarrekommendationer i DN till en wordfil. Men då sa han att mitt word kommer att avslutas om 29 dagar. Men jag har ju just installerat det! sa jag. Ha ha ha, sa han. Men kom igen nu sa jag. Jag skulle vilja se lite god vilja. Du kan väl åtminstone vifta på svansen när jag kommer hem? Nehej sa han. Inte så länge du baktalar mig på bloggen. Hur visste du det? sa jag. Jag ser och hör allt sa han. Jag har ögon i nacken. Öron som tefat, en inbyggd kamera som du aldrig kommer att begripa dej på. Och jag vet inte hur man gör när man glömmer.
Shit tänkte jag.
Jag hör vad du tänker, sa han.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Är din Mac en han?
Mina är alltid kvinnliga. Jag har avverkat Thyra, Superwoman och Ludmila under mina gångna 15 år med äpplet. Den nuvarande är så ny att hon inte blivit döpt än.

Jag funderar på om det ska bli en hjältinna, en tant eller en sak. Hjältinnor är kanske trevligast. Man kan välja Nobelpristagare, superhjältar, förebilder i största allmänhet. Kanske blir det Judith Butler den här gången. Eller Simone. Eller möjligen Tarja. Efter Finlands Tarja. (då blir det både tant och hjältinna!) Fast det kan vara riskabelt. Veckan efter att jag döpte min förra dator till Ludmila blev hon bränd för dopingen. T kan ha ännu värre lik i garderoben.

Mikko sa...

Ja en politiker skulle jag inte satsa på!
Hellre nån författare eller nån figur med lite kultstatus. Varför inte Marilyn? Då får ju macken en lite glamorös prägel, och samtidigt tragisk.
Min är en han för jag försöker göra honom till mitt alter ego. Men det går inte så bra. Han förtjänar inget namn än.
En hjältinna, en tant eller en sak..? hehehe

Anonym sa...

Min dator känns väldigt androgyn så jag tror han/hon får heta Tintomara.

Tack för en lång kväll som kändes kort och skön. Nästan som Frankrike. Bordeaux, psykoanalys och inomhusrökning - man tackar!

Har du sett något på dvd sen sist? ;)

Mikko sa...

Min dvd verkar ha blivit gay. Det var det sista jag önskade. Men man vänjer sig väl. :-)
Tack själv! Så behagligt flöde av samtalsämnen det blev. Plus en promenad på taket!