tisdag, oktober 10, 2006

iMikko

Känns som om jag flyttat och numera lever i exil. Men jag har bara bytt dator. Från pc till mac. Min första förnöjsamhet när jag packade upp den stiliga bländvita apparaten ur kartongen har gradvis förbytts i en dov och ihållande frustration. Datorn är konstig. Den är inte som jag. Den talar ett konstigt språk. Den förstår mig inte. Vi förstår inte varann. Den har en webläsare som heter Safari. Det verkar som om man bara kan ha en Safari öppen åt gången. Varför då? Och jag kan inte läsa mina mail. Jag vet inte ens hur jag stänger av datorn. Den står på dygnet runt och liksom andas verkar det som. I natt tyckte jag att den kved. Den kanske känner sig lika främmande som jag.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Du vänjer dig. Safari använder väl tabbar? Fler web-siter samtidigt i samma safari på en gång. Det är en del av poängen med safari. ... Säger jag då som inte kör mac idag.

Anonym sa...

Välkommen till datorlyckans land! Och snart har du blivit beroende av det som idag känns som konstigheter. Och visst kvider den. Vrider på sig och pratar. Känner och lever. Speciellt på nätterna. Och den älskar faktist att få vara uppe dygnet runt. Den är till och med gjord för det. Men bara om du vill förstås.

Bjud hem mig ska jag lära dig allt jag kan om den nya världen!

Mikko sa...

hehe... är det ett husdjur jag skaffat? My god.
Bjuder gärna hem er båda i helgen! Gärna med respektive! Ni bjuder på er eminenta kunskap, jag bjuder på nåt nästan ätbart! How about? (Har inget mail just nu)

Anonym sa...

jag säger som brillo, det är bara en vanesak. snart älskar du ditt nya äpplepaket med samma passion som alla andra mackare.

jag kan också visa dig hur man gör, med mejl, avstängning och allt annat.

kram
Eva

Anonym sa...

Macen är inte bara av supergodo, de gör världens bästa reklamfilmer också som jämför de olika världarna:
http://www.apple.com/getamac/

Förtjusande!

Anonym sa...

Säg till mig lite innan du slänger ut den genom fönstret i frustration. Så hinner jag ta trappan upp till Hornsgatan och fånga den. Vill nämligen också ha en mac som husdjur...

Mikko sa...

Ett husdjur, ett äpplepaket. Jag vet inte vad. Den blänger på mig. Ska den ha mat också? Fruktstund?