onsdag, oktober 11, 2006

iMikko forts



Jag har inte insett tidigare att det jag framförallt brukar ägna mig åt framför datorn är att högerklicka. Men nu när jag inte kan det längre p g a den underliga "Mighty Mouse" så är det som om jag inte kan göra nånting alls. Man högerklickar ju för att 'spara som' eller för att enkelt kopiera och stjäla saker från nätet. Det enda jag egentligen kan göra på macken är att läsa Svd och DN. Men jag kan inte ens kopiera en länk. Nej framför macken är jag som en turist som gått vilse i nån exotisk temapark, utan vare sig karta eller parlör. Jag kommer inte under den glatta ytan. Ska jag lära mig älska detta skinande lyxiga husdjur med sin frånvända iskalla blick? Eller kommer jag ställa ut det på Hornsgatan som om jag gett upp försöken att få det rumsrent? Eller uppstår det gradvis en terrorbalans mellan mig och maskinen där vi med ömsesidig respekt håller oss undan varann så gott det går? Eller ska jag i min övergivna position framför den stumma blanka skärmen helt enkelt hämnas genom att lyfta på höljet och blotta dess innersta smärtpunkt och sedan - hånskratta?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Näe, nu är det dags för snabbkurs:

Du kan ställa in mighty mouse så att den högerklickar.
Gå in på Systeminställningar under äpplet, välj Tangentbord och mus. Upp kommer ett fönster där du själv kan bestämma vad du vill att musen ska göra.

Eva
som är seg på jobbet och inte har bättre saker för sig än att läsa bloggar

Mikko sa...

Tack Eva! Ska försöka följ dina anvisningar. Men jag känner ett motstånd, varför måste jag lära mej allt en gång till? Varför finns det två system? Man måste tydligen välja mellan snygg men obegriplig dator eller ful och begriplig. Men imorse lyckades jag äntligen ladda ner windows mediaplayer.