lördag, augusti 11, 2007

Istanbul 5

På en bar i Istanbul i samspråk med en irakisk läkare som också var på semester lyckades jag på nåt sätt förmedla förvåning över att han lyckats ta sej ut ur sitt krigshärjade ockuperade land för att åka på semester. Han sa att det kunde vara en märklig känsla ibland att sitta hemma i Bagdad och titta på CNN och plötsligt inse att det ju var hans egen stad det handlade om. Vilket leder till ett Laurie Anderson-citat: "It's like when you're sitting at the breakfast table eating cereals and it's early in the morning and you're not quite awake, just sort of staring at the writing on the cerealbox. And for some reason you snap to attention and you realize that what you're reading is what you're eating. But by then it's much too late." Den irakiske läkaren sa att han hört att Sverige har världens högsta levnadsstandard. Jag sa inte att vi kanske också har världens lägsta livskvalitet. Vår levnads verkliga standard, vår levnads innehåll och syfte, vår levnads obegriplighet, allt det där som inte går att fånga men som skaver inombords och som vi inte längre har ett språk för. Jag undrar om inte vår svenska må-bra-religion gör oss själsligt alienerade. Vår omvärldsbild är tack vare massmedia fylld av krig, kvinnoförtryck och barnarbete. Den håller oss rättrådigt självgoda, ständigt på jakt efter något att förändra, försvenska. Läser i SvD om paret som ovetandes vårdat en cannabisplanta i sin trädgård. Det är olagligt och den måste förstås bort. Men det intressanta är att de anmälde sej själva. Det räckte inte med att rycka upp plantan. Vi har ingenting att dölja. Vi lever i ett av världens mest kälkborgerliga länder. Vi går i strypkoppel på de krattade gångarna med vår lydnad omsorgsfullt internaliserad. Och där i baren, som hade två våningar och var knökfull med folk, med golv och väggar byggda i torrt trä och med draperier här och var, började jag spana efter nödutgångarna. Det fanns inga. Jag såg den lilla entrén blockerad av folk på väg in och såg hur folk slängde glödande fimpar omkring sej. Jag började svettas vid tanken på en eldsvåda. Jag kände paniken växa och ville bara ut därifrån. Jag vill inte leva farligt, jag vill ha en detaljerad utrymningsplan, jag vill ha flytväst och hjälm. Jag vill att innehållet i min necessär ska matcha alla eventualiteter. På insidan av dörren till mitt hotellrum studerade jag texten "In case of fire". Där stod att jag skulle stanna på rummet och fylla badkaret med vatten. Jag förstod inte varför men kände mej ändå ganska trygg tills det gradvis gick upp för mej att jag inte hade nåt badkar. Texten på skylten blev plötsligt obegriplig, mystisk, som om det fanns ett annat budskap där mellan raderna. Nånting som jag inte hade fattat, nånting existentiellt, nåt riktigt obehagligt.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Den nakna lunchen... när alla människor plötsligt ser vad det är man har på gaffeln. "And it's not a pretty sight".

Det brann i Bandithagen här om dagen. Eller två veckor sen. En krog brändes ned för tredje gången. Det underliga är att BARA själva krogen brann, ICA och Sushi bredvid klarade sig, lägenheterna ovanpå fick lite sotiga fönster, thats it.Så brand är tydligen inte så farligt.
Kan du inte blogga om plankstek? Jag brinner av längtan att få diskutera det.

Mikko sa...

William Burroughs, plankstek, dessa skumma bränder i Bandithagen, hur ska man få ihop det? Det är nåt som saknas.

Anonym sa...

Ja, det är verkligen mycket som saknas!

Jag har en gnällig far.
Han har gapat och svurit över Sveriges rike och allt vad det står för i alla år. Före, under och nu långt efter Palmereran. Ryssen var den vidrigaste av fiender - det fanns verkligen inget hopp när han kom - hans ord gav näring till fantasin. Ännu värre blev det när vi väl kom utomlands (till ett annat västland), då stärktes hans aversion och Sverige svartmålades värre än din bloggbakgrund. Tjatigt. Nu blev det så att han trots allt åldras i sitt hatade fosterland, fortfarande en gnällspik, eftersom han inte förmått sig att trots allt bryta med det som han lever i. Varför?

Ser vissa likheter.

Anonym sa...

Badkar. Skylten hänvisade nog till vårt inre badkar. Bara att sjunka ner i när det krisar sig.

Tänker på en kollega som berättade att hon fastnat med bilen över en trottoarkant ute i obygden nu i sommar. Man kan faktiskt råka ut för det.
Hon löste det hela med att gå på loppis. Sen när hon kom tillbaks var hela byn samlad. Och allt löste sig galant.

Så det där med badkar. Det ligger nog något i det. Österländsk visdom.

Mikko sa...

AU: att kalla någon en gnällspik är en härskarteknik. Om man klagar på Sverige är man en gnällspik, om man klagar på USA är man klok och god. Men jag håller med dej om att det kan bli tjatigt. Shoot me!

J: Tänk att jag missade det! Mitt inre badkar! De är ju geniala de där orientalerna. Och nu vet jag hur man gör om man fastnar med bilen i en trottarkant. Med tillägget att jag skulle skylla på nån annan.

Anonym sa...

Jag föredrar att du fortsätter blogga framför att skjuta dig!

Anonym sa...

Är man i USA och sitter och gnäller är man banne mig en gnällspik ändå!

Anonym sa...

Till Gnällspik med Rysskräck rekommenderar jag en Sauternes. Till exempel en Chateau Fontebrine för facila 219 kronor/helflaska. En bekräftelse på systemets konstiga prissättning. En liten bricka med kraftig ädelost och kanske en hjortronparfait. Får livet och ryssen att kännas ganska najs...

Mikko sa...

Vad har ryssarna med Sauternes att göra? Jag blir snurrig.

Anonym sa...

Jäkla ryssen, som har förstört hotbilden

Anonym sa...

Menade bara att "en främling är en vän du inte känner än". Ska uttalas på värmländska för bästa resultat.
Om du dukar upp såna godsaker och sen säger till ditt sällskap, -Vladimir, det här med politiska mord är väl inge vidare? -Maud, ska vi inte slappna av och bli lite kontinentala, låta folk göra vad dom vill?

Tror det skule göra susen. We shall overco-o-ome.

Mikko sa...

Du har en poäng.