fredag, augusti 31, 2007

Den svenska flaggan

Nu bränner de svenska flaggan i Pakistan. Jag är både för och emot och förvirrad. Varför gjorde konstnären bilder av Muhammed som hund? Kanske besvaras frågan av att den ställs. Om man till exempel tar anstöt av att se Muhammed med hundkropp så inser man nånting om sej själv. Om man inte bryr sej så är ju det också nåt slags vetskap. I de snäva cirklar där jag rör mej är det inte accepterat med antisemitism och inte så himla accepterat med homofobi heller. Men islamofobi är ganska ok. (Vi kallar det fobi men det är förakt vi menar). Vi i fina kloka Sverige. Vi ska visa hur man gör med sån där gammal religion. Det verkar finnas åtminstone tre förhållningssätt: man blir arg på de där barbarerna som inte förstår sej på yttrandefrihet och konst och allt som hör civilisationen till, de primitiva idioterna. Eller också förstår man deras reaktion och blir ödmjuk eftersom de inte vet bättre de stackarna som ju har det svårt eftersom de inte är svenskar och inte är så upplysta och därför inte har det så bra som vi har det i Sverige. Det sistnämnda är det värsta eftersom ödmjukhet är den värsta formen av hybris. Man är bara ödmjuk mot nån man anser mindre värd. Ödmjukhet förutsätter att det inte föreliger något hot mot ens egen känsla av förträfflighet. Eller också tycker man det är kul att konst fortfarande kan väcka så starka reaktioner. Men egentligen är väl allt bara teater. Den där galningen i Iran vet hur man använder massmedia. Hans ambition tycks vara att bli talesman för världens muslimer. Åtminstone de arga och "förtryckta". Och massmedia tackar för hans galenskap som gör så bra rubriker och t o m kan få Nerikes Allehanda att förefalla ha en viss betydelse, nästan ett existensberättigande. Men om det nu är konst alltsammans, i så fall är det genialt. Först en liten teckning, sen publicering, sen fördömanden från självaste presidenten i Iran, sen bränns svenska flaggan. Och allt sker liksom i realtid och liksom på riktigt. Fast bara nästan. Ingen bryr sej egentligen, vi spelar bara med, vi lever oss in i våra roller. Lars Vilks skriver om "den teheranska teatern". Men alla spelar väl med. Och massmedia regisserar. En sprittning i den leda post-cold-war-själen.

Fast A förklarde för mej att om man typ står och röker i Irak och nån händelsevis säger "Här får du inte röka" så kan man inte bara släcka cigaretten och säga förlåt, en sån mes är det fritt fram att mobba. Man måste säga typ ganska ilsket: "Det har du inte med att göra, jag röker var jag vill!" Och så tar man ett ordentligt bloss. Då blir det debatt och gräl och till slut så säger man till varandra: "Ja rök på du det är ok" och "nej du har rätt, här ska man nog inte röka". Debatt alltså, nån sorts försoning, kommunikation, mänsklig samvaro. Kanske är det vår ovana vi det som gör oss lite ängsligt upprörda över flaggbrännandet. Förresten känns det på nåt sätt komiskt att man bränner den svenska flaggan. Att nån kan bli arg på lilla harmlösa välmenande Sverige. Bara det är ju stor konst.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Stackars Lars och nazitidningen Nerikes Allehanda som blir så missförstådda. Dessa semidebila idioter som verkligen inte kan förstå varför det blir ett sånt liv när man bara kränker en halv miljard människor. Som om inte kränkningen vore själva syftet med rondellhunden.
Tomma provokationer är så tröttsamma.
Heil Hitler, Lars. Kolla vilka fina vänner du simmar med nu. Sverigedemokraterna kör väl en stödaktion som vanligt. Och det är inte bara det småkassa måleriet du har gemensamt med Adolf.

Mikko sa...

Jag vet inte jag.

Anonym sa...

Han hade kunnat gjort en rondellhund av Hyland, Jan Guillou eller Git Gay. Anledningen till att han valde profeten är att han ville kränka folk och ställa till ett sabla liv. Det är tröttsamt, tomt och rätt dålig konst. Och som han skriver själv, nu är demonstranterna, som bara var upprörda innan, plötsligt allierade med den galna mullan i Teheran.

Mikko sa...

Anser du samma sak om Elisabeth Olssons "Ecce homo" med Jesus som transvestit? Många katoliker kände sig kränkta. Kanske är det bara en enda religion man inte får driva med. Vad säger det om vår inställning?
Får inte konst kränka eller irritera? Då kanske vi får nöja oss med uppbygglig (socialistisk) konst eller dekorativ (borgerlig) konst.
Vad Vilks har lyckats med, oavsett om det var "rätt" eller inte, är att han synliggjort en hel massa främlingshat bland svenskar och en hel massa främlingshat bland muslimer. Det kanske kan kallas konst.
Vad jag försökte säga med blogtexten var att båda sakerna kanske kan få finnas, Vilks provokation, som är allt annat än tom, och vissa -långt ifrån alla- muslimers kränkthet och fördömanden. Ingen har rätt och ingen har fel och alla gör som massmedia vill.

Mikko sa...

Läs f ö vad Vilks skriver på sin sida del 380. Betrakta då även bilden "Två profeter".

Anonym sa...

Ecce Homo var väl knappast en tom provokation? Utan att vara konstkritiker så känns det inte som om själva syftet med Ecce Homo vara att provocera. Kristna kärleksbudskapet kanske? Synliggörande? Plus att hennes bilder är så förbannat snygga!
Avseende mitt första inlägg så tycker jag nog att du borde begripa att jag var ganska svårt bakfull när jag skrev det... så det kan väl arkiveras under "marinerade provokationer"...

Anonym sa...

Kommentar på konstnärens sida: "Inse vidare att NI muslimer av svenska folket i gemen äro OINBJUDNA samt OVÄLKOMMNA SNYLTGÄSTER vid det svenska smörgårdsbordet! Ingen sann svensk vill ha dig, dina pyjamasklädda imaner eller dina pingvintanter här i landet så förbered du din repatriering till närmaste shariastat för när vi riktiga svenskar återtar vår rättmätiga arvslott så ÅKER NI UT med edra muslimska arselen först!"
Mysigt...
Kommer för övrigt att tänka på när påven beskrev Islam som en våldsam religion. Resultatet blev att åtta nunnor mördades av fundamentalister. Vilket ledde till att Vatikanen och EU gick ut och sa att "men påven skämtade ju bara, inte är Islam en våldsam religion." Rätt konstig paradox...
Pratade med en svensk Palestinaaktivist för ett tag sen, han arbetar åt Emmaus och har byggt en skola och en vattenreningsanläggning i ett av de tröstlösa flyktinglägren där miljoner människor används som insatser i spelet mellan främst Fatah och Israel. Lägret rymmer 14000 människor och har hållts som gisslan av fyrtio (40) islamitiska extremister. resultatet har blivit en israelisk bombning som kan liknas vid förstörelsen av Hamburg, om än i mikroskala.
"Vi är här för att vi är här för att vi är här" sjöng britiska soldater i skyttegravarna under första världskriget. Ett annat självspelande piano.

Mikko sa...

Hur kunde jag missa din svåra bakfylla. Så klumpigt.
Ingen konst nu för tiden sysslar väl egentligen med avbildning av "verkliga" ting. Det är nånting för nidbildstecknare typ de där på Jyllandsposten. Vilks gjorde en bild av en bild av en bild. Inte en bild av Muhammed.
Kanske är konsten ett självspelande piano eftersom vi är så översållade med bilder?

Anonym sa...

Nu vill Carl Bildt stärka Sveriges närvaro i Irak.
Vad är det med vissa människor? Kan dom inte gå längs med Västerlånggatan en vanlig tisdag utan att önska livet ur folk?

Mikko sa...

Är det där sån där socialistisk debattteknik? Typ guilty by association? Han menade ju inte militär närvaro. Han menade t ex hjälp att bygga upp det juridiska systemet.