lördag, augusti 25, 2007

Alberta Hunter bl a bl a

Jag känner en stor respekt för musiker. Och människor som kan måla. Jag berättade för Ola att jag tog pianolektioner i fem år och att det var helt bortslösat. Ola är en bekant som är klassisk pianist. Han spelar lite här och var och undervisar plus att han klinkade lite på Levelius (nuvarande Berlin) när det begav sig. Dvs när herr Levelius eller nån av gästerna fick för sig att brista ut i en kuplett eller nåt. En kväll var det en snygg blond operasångerska som hoppade upp på bardisken och sjöng en aria ur Carmen. Ola var alltid med på noterna uppe på en liten mezzanin där han satt vid pianot. Levelius har ju tyvärr stängt. I vilket fall är det synd om mig för det är fruktansvärt att tycka så mycket om musik och inte kunna uttrycka det annat än i patetiska ord. Vi hade jazzkväll hemma hos honom och han sa till mej att jag kanske skulle ha satsat på sång istället för piano. Jaha, och nu är jag medelålders och det går inte en sömnlös natt utan att jag kommer på nånting som är för sent. Det är också fruktansvärt. Men nu har jag bestämt att den här bloggen ska handla om bra musik. Det var i lördags, vi lyssnade igenom en bråkdel av hans skivsamling, det ena gav det andra, det var julafton för mig. Ju längre tillbaka i tiden vi gick, desto bättre blev musiken. Det förvånade mig. Jag tror ju att allting blir bättre och bättre med tiden, utom jag. Till slut, framåt natten, när jag började minnas Leif ”smoke rings” Andersson (jag och brollan var ensamma hemma nån gång på 70-talet och för att lindra en hastigt uppkommen mörkerrädsla –låter kanske konstigt för vi var väldigt tuffa men så var det- satte vi på radion och blev vettskrämda när Leif ”smoke rings” Anderssons bråddjupa sönderrökta röst fick hela villan att skallra. Vi trodde kanske att det var en röst från andra sidan) var vi nere på 20-talet. Det var Roberta Hunter, Ida Cox och Bessie Smith. Roberta låter helt fantastisk. Och låtarna heter sånt som ”Copulatin’ Blues” vilket säger nånting om hur underground det var. Hon var i alla fall en av de första svarta artisterna som lyckades ta sig från förtappad vaudeville till scener över hela världen. Sen valde hon att följa sitt kall och bli sjuksköterska. Men hon gjorde comeback i slutet av 70-talet när hon var i 80-årsåldern. I videon är hon 84. Innan hon blev sjuksköterska jobbade hon ihop med Eartha Kitt på Broadway en kort period. Jag fattade aldrig vitsen med Eartha Kitt på 80-talet men det kanske berodde på att hon hade tvingats börja parodiera sig själv. Tack vare filmklipp från 60-talet kan man dock uppleva hur bra och originell hon var. Så berättade modern att när hon och fadern gifte sig blev de av nån anledning filmade av Eartha Kitt när de -unga, vackra och säkert helt aningslösa- gick ut ur kyrkan. Hon var ju i Sverige ibland och uppträdde, i synnerhet under de år då hon var svartlistad i USA efter att ha kritiserat vietnamkriget. Nu undrar jag: tittade hon nånsin på filmen? Sen föddes jag och sen blev jag tonåring och då tror jag ”Smoke rings” las ner. Och nu har både Monika Zetterlund och Ingmar Bergman dött och det är sorgligt. Men jag gick hem i natten och nynnade på Amtrack Blues. Har inte haft en lika genomgripande konstupplevelse (det låter pretto jag vet men ni förstår vad jag menar typ som ett draperi som dras bort och nånting helt nytt och samtidigt välbekant och efterlängtat visar sej vagt i dunklet) sen jag var i Bilbao och såg tavlor av Oskar Kokoschka. Jag håller med Marcel Proust om att det bara är konsten som kan rädda oss. Och kommer att tänka på ett citat från jag minns inte var: ”Livet är en ren plåga och vi lever tack vare en osynlig Sol inom oss.”

7 kommentarer:

Anonym sa...

Snälla M,har du möjligtvis ingen returknapp med radmellanstånd på ditt tangentbord? Bara undrar eftersom jag tappar både andan och tråden när jag försöker arbeta mig igenom din senaste blogg, det tar liksom aldrig slut. Förvisso alltid roligt och lite tankeväckande att läsa dina funderingar, ibland med starka pessimistiska inslag, vilket inte direkt appelerar till min egen natur, men inte desto mindre lite uppfriskande i den lilla vardagen. Apropå musik får jag äran att se The Police på onsdag och kommer med all sannolikhet att dras ner i minnenas och sentimentalitetens värld, den du verkar befinna dig i ganska ofta. Tyvärr kan man inte lägga in några bilder eller musik i kommentarerna vilket är en stor brist, men inte desto mindre kommer jag att försöka förmedla den euforiska känsla jag hoppas kunna uppnå i Globen i övermorgon. Under tiden kan du få något annat deppigt att fundera på om du lyssnar på den degenererade tjej som följer: http://www.youtube.com/watch?v=lj3iNxZ8Dww
Har inget fyndigt citat som avslut, men kommer att sova som en stock i natt! Zzzzzz

Mikko sa...

Att uppnå en euforisk känsla tillsammans med Sting måste anses som en bedrift. I övrigt säger jag likewise att dina comments är ganska uppfriskande trots att de är fullkomligt snurriga. "Minnenas och sentimentalitetens värld"... Där har jag då aldrig befunnit mej. För att citera bette davis: "I detest cheap sentiment!"
Tjejen på youtube var lite kuslig. Tack för länken.

Anonym sa...

Roberta Hunter var otrolig. Inget man hittar i piratbukten tyvärr.

Själv försökte jag lyssna på Dionne Warwick som sjöng cole porter men dra åt pipan vad illa det lät. Huga. Jag tar Roberta Hunter till hjärtat och ska fan lyssna på henne mer.

Fanken.. Smoke Rings är barndom. Kommer ihåg det från min min skrälliga klockradio när det var alltför sent för en alert morgondag.

Anonym sa...

15 000 personer som fyllde Globen i kväll kan inte haft fel, i alla fall lät det inte så när extranumrena blev fler och fler. Däremot hade en krönikör på Expressen helt fel när han ansåg konseren som besvikelse. Han måste ha haft en jobbig dag. Det har jag i och för sig också, men blev otroligt upplivad och rent av lycklig av att se och höra The Police med Sting i spetsen - vilken man, vilken ålder och vilken röst! Mmm

Anonym sa...

Saknar han inte... sting den där polisen?

Mikko sa...

Kunde inte sagt det bättre själv. Men AU det mesta har väl sting i baksätet på en volvo amazon i full speed över skåneslätten mitt i natta?
Magnus jag rekommenderar även Bessie Smith. Och när det gäller Cole Porter finns ju Sarah Vaughan som sjunger så djävulskt bra. Piratbukten har jag inte testat men på Limewire tycks det mesta finnas.
Jag lyssnade på Galaxen på skrällig klockradio. Där hade Täppas Fågelberg en radiosåpa som hette Dyngasvin Vattlång som var himla spännande.

Anonym sa...

Härligt.