onsdag, november 22, 2006

Svart galla

För att må bra behöver man inte bara äta tre mål mat om dagen, springa på löpbandet tills man får blodsmak och i exakt rätt sekund binda räntan på det rörliga bolånet, man måste kunna vara mogen också. Man måste kunna uppnå den depressiva positionen, som trots namnet är något eftersträvansvärt. Att kunna sörja, kunna inte bestämma sig och ändå till slut göra det, kunna stanna kvar, kunna stå ut med det onda och det goda samtidigt och stå ut med glappet, mellanrummet, kunna artikulera det. ”Bristens ömkliga sekvens, likt två trädgrenar som vidrör varann i blåsten.” Kunna se subjektet i objektet. Vad det är mycket vi måste klara. Och ändå trivs vi inte. Även om vi ibland lyckas inbilla oss det. Har lagt märke till en anmärkningsvärd förmåga hos mig själv att tvinga mig. Vareviga dag. I novembermörkret. Det har regnat i tre veckor, det är drivis i Kvarken, snart kommer det gråsvarta snöslasket som ligger kvar så länge månaderna innehåller R. Och inte blir man gladare av att läsa om Libanon. Men från en pålitlig källa har jag fått veta att man inte blir lyckligare för att man har social trygghet och bor i ett i-land. Inte om i-landet har ett klimat som påminner om Bladerunner. I regnet i London gick nog psykoanalytikern Melanie Klein omkring och utformade sin teori om den depressiva positionen. Kanske skulle inte en kuban eller thailändare låtit sig nöja med ett sådant dystopisk mognadsideal. Det krävs rätt klimat för att hävda det inre bristtillståndet som ideal, för att se det som en styrka att alltid skjuta upp behovstillfredsställelsen. Vi som bor här i Jämmerdalen skulle aldrig synda omedvetet, skulle aldrig hänge oss utan en viss betänketid. Så det gör oss mogna. Eller projicerar jag nu?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Knaaaak. Gneek. Drivis i Kvarken är vackert och Bladerunner är en spännande värld.

Jag muntrar upp mig med klimatförändringen. Det sägs att sista programmet i svt ska vara aningen ljust. I skenet av det totala mörker som annars råder lär det lysa som en majbrasa. Hoppas hoppas.

Kärnvapen kan också funderas över. Såg igår att Saddam bestämde sig för att skaffa kärnvapen när Israel bombade deras första civila reaktor. Sant eller inte är det nog lite så världen funkar. Hot föder hot och pang bom så ska alla ha vapen vapen vapen vapen vapen. Vart ska det sluta undrar aningslös folkölskonsummerande medelålders man naivt.

Mogen är man kanske när man tänker så mössan blir varm.

Mikko sa...

Tänkvärda ord. Rena poesin. Avundas din förmåga att muntra upp dej. I skenet från svt:s sista sändning kurar vi ihop oss medan regnet aldrig upphör och hela Jämmerdalen svämmar över. Ja varför inte se fram emot det. Medan jag aningslöst pimplar min bag-in-box. Och tänker så mössan blir varm och det sista håret faller av.
För övrigt önskar jag att du ger din fru en kram från mig.