lördag, februari 03, 2007

Såg en film

Såg en himla bra film: The Queen. En film om hur Dianas död satte drottningen på pottan. Hennes stoiskt brittiska återhållsamhet utmanades av "folkets" eller tidningarnas längtan efter kollektivt känslosvall. En kollision mellan en gammal viktoriansk tradition av keepin a straight face och den moderna massmediala känsloutlevelsen som Lady Di representerade medan hon levde. I filmen visas en autentisk intervju med Diana där hon framstår som ganska infantil och med bristande mentaliseringsförmåga. Drottningen à la Helen Mirren tittar fundersamt på intervjun som om hon har en känsla av att hon betraktar en ny sorts människa. Det är verkligen riktigt bra gestaltat. Brytpunkten mellan det gamla neurotiska samhället med sin självbehärskning at all times och det nya borderlinesamhället där alla impulser släpps loss och den inre världen läcker som ett såll och hela tiden behöver påfyllning. Diana som den bekräftelsetörstande moderna människan. Dramat blir existentiellt. Drottningen står och betraktar en skjuten hjort och får en diskret tår i ögat. Det kan misstas för hennes sorg över Dianas död men handlar nog om en identifikation med villebrådet, den stolta 14-taggaren som skjuts ner av en kickorienerad investmentbanker på viltsafari. Symboliken i filmen är helt underbar. Bilkraschen föregår den kulturella kraschen. Men man kan strunta i all symbolik och njuta av Helen Mirrens skådespeleri. Bra skådespeleri är som konstverk. Man kan sitta där och bara njuta och förundras.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Är det inte bara den helt vanliga generationsfrågan - denna gång i en mer tydlig tappning? Det gamla mot det nya? Övfre mot undre? Kanske även en klassfråga i betydelsen av traditioner och stiff upper lipp!
En (liten) nyhet var dock fiktion och reality i samma film - spännande och riskfyllt - men blev bra. Mycket bra.

Anonym sa...

Jag vill se! Frida med.
Nån som hänger på?

Anonym sa...

Hola,hola, den filmen vill jag se!
När vi kommer till Stockholm i mars kanske?
Mor

Mikko sa...

Kul att vara först med att ha sett en ny film. Jag brukar vara sist. Kan t o m tänka mej att se om den.
Generationskonflikt eller klassfråga? Kanske både-och. Det har nog blivit allt lättare att tjäna pengar på människors privatliv. "Det finns inget så lättexploaterat som människors ensamhet" som Kristina Lugn skriver. Men jag tror att den moderna människans jagsvaghet är en förutsättning.

Anonym sa...

Jag grät lite när jag såg filmen. Mindes att jag var jätteupprörd över att ingen i Sverige förstod hur stor Diana var.
Och mindes hur sur jag blev på mitt ex hade gått och köpt tidningarna och gått hela vägen med dom å missat nyheten...
Och jag mindes hur sur jag var att jag inte hade satt på text-tv just den natten.
Helen var ju inte alls lik QE2, fast det hade jag ju redan sett på bilderna. Och var fanns Fergie, och prinsessan Anne? Och Margaret Rose?
Var Diana bordeline? Jaha, men vad hade du blivit om du hade blivit av med din kungliga titel? Hur kul är det att vara mamma till den blivande kungen och inte vara HKH?
Stackars Diana.

Mikko sa...

Kan inte riktigt företälla mej hur jag skulle reagera. Kanske skulle jag oxå sitta och sucka på trampolinen till den där Dodis (Dedos?) lyxjakt.