måndag, juni 04, 2007

bl a bl a tisdag morgon

Bakelit kan man söka tröst när till exempel Gabriel Fors och Torbjörn Fälldin försöker ge oss andlig Alzheimer. Tack för det. Och nu är sommaren här och jag ägnar all min tid åt att beklaga mej. Bara midsommaren är avklarad kanske jag slipper den där känslan av att jag borde ta på mej snickarbyxor och ge mej iväg till Sommartorpet. Eller bränna vid nånting på en engångsgrill i glada vänners lag på Långholmen medan Gud sjunger nånting av Ted Gärdestad. Att vantrivas en vacker junidag är förmodligen tecken på ett tvångssyndrom. Jag får inte, får inte, vantrivas. och så gör man det bara därför. Laurie Anderson sjunger att det finns en annan värld som roterar inuti den här. Det blir särskilt tydligt i vargtimmen. Man vänder och vrider på frågan vem man är och vad som är meningen egentligen. Hornsgatan ligger öde från öster till väster. Bakom fönstren vrider sej andra kroppar med andra hjärnor som också försöker få bokstäverna att passa ihop. Vi är meningssökande varelser trots att man egentligen kanske bara behöver ett glas ramlösa för att återställa saltbalansen i kroppen. Eller lite fett, protein och kolhydrater. Sen sover man som ett barn igen. Kanske är det språket som ställer till det. Ska skaffa en t-shirt med texten "Detta är ett ORD". Men bakom det finns den oändliga spegelrörelsen av vad som är vad, det ena betyder det andra. Inget slut. Bakom solen finns det kanske en tyst generator. Nånting som leker med oss. Imorron är det "nationaldagen" och stan ska delas upp i vänster- och högerextremister. Vad är det för skitsamhälle? Är det produkten av alltför mycket meningssökande i alltför små hjärnor? Vi räcker kanske inte till för de omständigheter vi hamnat i. Varför kan vi inte bara kila omkring som hundar och vifta lite på svansen? Eller som riktiga människor. Såg igår bilder från Kina som C hade med sej. Ett stort torg där folk bara lekte omkring, gjorde behagliga saker för kropp och själ i morgonsolen. Det behövde inte vara tai chi. Det verkade räcka med att snurra omkring lite och vifta med nånting. Kan vi inte fira "nationaldagen" på det viset? Eller skulle vi bli tvångsomhändertagna då? Nånstans inom oss finns det väl förnimmelser som är djupt begravda. Våra neurotiska lösningar är krampaktiga och leder ingenstans men vi kan inte ge upp dem. Hela livet går och vi förblir främlingar för oss själva. Det är jävligt synd eller hur? Förresten så har vissa personer kommenterat att det var länge sen jag bloggade. Det tycker jag är helt otroligt. Att det finns nån som läser dessa inlägg, eller åtminstone orkar logga in och notera intervallerna mellan inläggen. Jag fylls av tacksamhet. Man vill ju liksom att nån läser. Fråga mej inte varför men så är det.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Om du tänker efter - när trivs du EGENTLIGEN? Jag börjar tappa hoppet för den dag bloggen lyser av solsken och lusta, istället är det lika svart som bakgrunden . . .

Face it - vädret (och i viss mån tillvaron) är fantastisk och du går omkring och är rädd för att missa allt det varma, vackra och befinner dig redan fem mil bort, vilket gör att du helt går miste om nuet - NU! Du är typ i november!

Ta en pick-nick och sätt dig i solen på Långholmen med A och njut- svårare än så är det inte. Ta mer än Ramlösa, ta ett glas vin, så återställer du till viss del även den själsliga balansen.
Gör ni det i morgon, så tänk på de stackarna vars tillvaro är så fylld med frustration och rädsla att de måste spy ut sin galla på Odenplan eller var de nu håller hus, och stanna sedan kvar och njut på Långholmen. Till och med myggen är harmlösa. Inte ens Gabbe Fors behöver störa dig. . .

Du är onekligen ett bokstavsbarn.

Mikko sa...

AU: "solsken och lusta." Vad har tagit åt dej? Det är möjligt att solen skiner därute men härinne är det ganska dunkelt. Man får treva sej fram.
Blev inte ett glas vin på Långholmen men väl en bärs på kärsön. Såg en massa gabbar men brydde mej inte.

Anonym sa...

Lite positivism skadar väl inte - den fick igång dig lite i alla fall! Hi,hi.

Det var inte illa - från din mörka håla på Söder till det ljusa livet i Västerort. Du ser!

Vad får dig att bry sig - egentligen?!

Anonym sa...

jorå vi är många som läser din blogg! Picknick är kul. Människor är härliga. Hmm, apropå det. Här ett ord från våra sponsorer: www.bakelit.com/picnic

Anonym sa...

It's going to be all right.

Anonym sa...

Det är kanske inte så konstigt att du inte inser vilken bra blogg du för. Personligen dyker jag genast in i en stämning, ett lugn, eller bedrägligt lugn när jag läser dina ..vafan är det? Ord, meningar. Men sammanhanget som inte på något sätt går att förutsäga. Det är det som är intressant: att få uppleva en hel mening utan att kunna gissa sig till innebörden på förhand. Jag läser väldigt få blogs, men har förstått att det finns en hel del och många med ytligt budskap. Även om du inte alltid (nånsin?) är på topphumör, misströsta inte, det är härligt att läsa det du skriver.

Mikko sa...

Tack Laura. Och Anders. Jag känner en inre värme. Förutom den yttre.
Och nej jag är nog aldrig nånsin på topphumör. Och vore jag det skulle jag knappast blogga.
Tack.

Anonym sa...

Jag vet en grupp som är designad för dig. De heter The Magnetic Fields. Sångaren låter lite som du, som du hade låtit om du sjungit vill säga. Musiken är lite som en fusion mellan Morrissey och Joy Division. Och texterna också. Melankoli, homoromantik och arg humor om vartannat. De släppte en skiva med 69 låtar en gång. Sixty-nine Love Songs. Bara en sån sak. Lyssna på dem. För mig funkar de som ett soundtrack till din (briljanta) blogg.

Mikko sa...

Tack Clara. Nedladdat å klart. Varför har jag inte hört dem förut?

Unknown sa...

Fint! Min personliga favorit är 'I don't want to get over you'.

'I could make a career of being blue, I could dress in black and read Camus, smoke clove cigarrettes and drink vermouth like I was seventeen - that would be a scream - but I don't want to get over you'

Anonym sa...

Kan det vara så att du till viss mån trivs med att vantrivas. Om det nu är möjligt? En knäpp idé bara...

Mikko sa...

En totalt knäpp idé. Finns ingen trivsel i vantrivseln. Men som besvärjelse kanske. "Jag tror inte att nånting är som det måste vara, och därför tror jag inte att det är så heller."

Anonym sa...

Det finns ingen sanning utan lögn och ingen lögn utan sanning... Vem var det som sa något i den stilen? Nietzsche? Så varför inte trivsel i vantrivseln. Menade inte att ifrågasätta genuiniteten i din vantrivsel. Sorry. Jag har nog fått lite värmeslag...

Mikko sa...

Jag vill att du ifågasätter. Så mer värmeslag.

Anonym sa...

Varför har du solglasögonen på dig i badrummet?

Marianne sa...

M!
Jag är glad över att få möjlighen att läsa din blogg som jag finner helt underbar!
Tycker mycket om dina reflektioner och tankar. Du skriver målande om dig själv och andra människors väntan och längtan, glädjen och sorgen, tårarna och skrattet.

Det är det vi alla har gemensamt.
Tack för din blogg M!
Kram Marie


P.S Visst hade det varit underbart om vi alla lekte i parken oavsett ålder som de gjorde i parken i kina som C visade på korten. Och när ska vi i västvärlden inse att konsumtionshjulet som rullar kommer att döda oss själva och vår miljö? Ulf lundell sjunger:

Hon sa: Det säjs att vi livet igenom
letar efter vår tvilling
Att det är vad vår längtan har som mål
När vi lämnat moderlivet
är allt en enda väntan

Irrande hälfter under himlarnas kupol
Jag såg en film om en kvinna
hennes kärlekshunger, passioner
...
Varenda morgon står hon framför spegeln
men där syns ingenting
Hon vet inte vem hon är, inte var hon bor
och hon säger till sej själv i hemlighet:
Det är inte ensamhet, det är frihet.


I en annan sång sjunger Lundell:
Gud den här resan har varit så lång
Fyll mitt hjärta med koltrastsång.

Ta hand om dig och hälsa A.
Bamba tanten has now left the building :-)

Mikko sa...

Magnus: Jag antar att mitt badrum bländar mej.
Marie: Nice med ny besökare här. Welcome! Fina Lundell-citat!