måndag, september 18, 2006

Val

Jag är omgiven av framförallt ”vänstermänniskor” och så typ två ”högermänniskor”. Min egen identitetsproblematik är sådan att jag blir vänster med högermänniskorna och höger med vänstermänniskorna. Det kan tolkas som ett behov att vara tvärtom och göra mig märkvärdig. Men det kan också tolkas som att vänster – höger är fantasier eller snarare tecken som saknar innebörd. Signifiant utan signifié. Eller symboler med ett överskott av betydelse, ett sådant överskott att det blir meningslöst, ett överflöd av innebörder fria att plocka upp för vem som helst.

Och jag vet inte vad som är bäst. För mig eller för andra. Och jag förstår inte vad "Alliansen" vill eller hur de överhuvudtaget ska uppnå en allians. Men jag är rädd för "Vänstern" (vilka de nu är). Det känns som om det finns en Vänster som vill ta över mitt liv. Det kan vara en paranoia men som Freud påpekade har all paranoia en verklig grund. In i sängkammaren. Under huden. In i hjärtat. Den skrämmande Rättrådigheten. Skapandet av den goda människan. I den bästa av världar. Jag får för mig att "Vänstern" vill lagstifta bort hela mänsklighetens existentiella ångest. Sedan när vi är så främmande för oss själva att inte ens IKEA skulle kännas som hemma skulle vi sitta där, ”invaggade i trygghet och gripna av förtvivlan”. Så jag gick och typ röstade borgerligt. Och de vann ju så nu får jag väl äta upp det.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Men borgerligheten är ju minst lika överstatlig som den "läskiga" vänstern nu för tiden! Hur kan man annars förklara att det sitter en tant i kulturutskottet som tror att hon kan mitt jobb bättre än jag och vill ge mig en lista med böcker som mina elever måste läsa?
Nej, blockpolitiken är föråldrad. Jag är stolt över att jag röstade på F!. Även om jag inte direkt gör kullerbyttor över att ha den där lismande Täbysnubben till statsminister.

Mikko sa...

De flesta politiker är nog förblindade av rättrådighet och brist på distans. Men "Vänstern" är ändå värre. Att bestämma vilka böcker dina elever ska läsa är en annan sak, det handlar väl mer om det gamla borgerliga bildningsidealet. Som somliga (och jag) anser att arbetarrörelsen slängde ut med badvattnet på den tiden när materiellt välstånd började bli det enda som har någon betydelse i Sverige.
Jag tror inte, men skulle gärna vilja, att F! skulle kunna bryta på blockpolitiken. De kommer att hamna på vänster sida.

Anonym sa...

Men vänta här nu... Det var i det socialdemolkratiska folkhemmet som böcker blev tillgängliga för flertalet. Läroböcker eleverna fick behålla, bibliotek i de nya förorterna, möjlighet till utbildning för arbetarungarna och så vidare. Visst kan "En bok för alla" kännas makalöst osexigt nu, men inte DÅ, när arbetsplatserna utsåg biblioteksombud och uppdaterade boklådorna regelbundet.
För övrigt är väl materiellt välstånd inte enbart av ondo, Mikko? Först kommer käket, sen moralen...

Mikko sa...

Tillgängligheten (materiell) blev naturligtvis bättre men klasskillnaderna har ingen rått på. Den socialdemokratiska skolan skalade effektivt bort hela bildningsidealet. Du minns väl själv vilken skola vi gick i? Och vem har påstått att materiellt välstånd är av ondo? problemet är att arbetarrörelsen fick det att låta som om klasskillnader bestod av enbart materiella skillnader. Det ser vi nu hur fel det var. Det symboliska kapitalet kan inte erövras genom att vi får mer pnegar att handla för.

Anonym sa...

Jo, jag minns... Mängdlära istället för matematik och såna saker. Frågan är ju om det verkligen var såssarnas fel? Pedagoger som Freinet, gullegris inom flumvänstern, lyckades dupera in en pedagogik gjord för att lära analfabeter i tredje världen att läsa, in i den svenska skolan där såna insatser inte behövdes. Tron på experterna ställde till det för oss ännu en gång.
Vidhåller dock att 50- och 60-talets skola var bra mycket bättre än sin borgerliga föregångare, både vad det gäller kvalitet och ambitioner.
För övrigt så är "den obildade arbetaren" en myt. Där jag har jobbat har människorna varit mycket intresserade av allt möjligt, ofta haft studiecirklar eller helt enkelt plöjt hyllrader med böcker om det som intresserat dem.
Jag minns när jag stötte på en P1-journalist i Skärholmen, jag var yngre då och platsade tydligen i någon katastrofal ungdomssatsning dom gjorde, hon frågade vad jag gjorde i Skärholmen. Jag svarade att jag var ute och gick med hunden i skogen. Hon replikerade då, med stolthet och samhörighet lysandes ur ögonen, att ja, det är ju nåt vi ofta glömmer när vi pratar om förorten, hur nära det är till naturen!
Jag svarade nåt fånigt "eh, ja, jo, just det" och när jag gått en kilometer slog det mig att det är ju HON som glömmer det! Vi som bor i förorten vet ju om det!

Anonym sa...

Har du delat in dina vänner i höger och vänster? Det låter som åsiktsregistrering a la IB. Är det så?

Mikko sa...

Ja med namn, personnummer och udda vanor. Direkt till säpo.
Fast vissa är mer svårplacerade och behöver utredas ytterligare.

Anonym sa...

Definiera udda vanor... Är dina vanor udda?

Mikko sa...

Nej mina vanor är sunda.