tisdag, september 12, 2006

Låga krav

Tack för kommentarerna på förförra inlägget! Blir lycklig av synpunkter. Och till och med mindre röksugen. Så USA kan ses som en gammal vän som man har på gott och ont. Jag tänkte mig mer en husse eller matte. Vi är stränga mot dem vi älskar, "kärleken är kärv" som biskopen sa. Jag tänkte mig Sverige som en liten hamster som aldrig slutar äta och vars enda tecken på tillgivenhet är att den bits. Lite lagom.

Jag tror jag har för låga krav. Jag är tacksam att det finns länder och regimer där jag kan vistas. Där jag kan gå omkring på gatan som mig själv utan att riskera att arresteras eller försvinna. Så låga krav har jag på en demokrati. Nog därför jag inte blir upprörd av USA. Det är för mig mycket mer upprörande att vi låter den europeiska kulturen disneyfieras och infantiliseras. Det kan vi inte skylla på USA, snarare på vår egen indolens eller aningslöshet. Det känns ibland som om det gamla socialdemokratiska styret, med sin antiintellektualism och materialism, passar som hand i handske med amerikansk kultur. The Fast Food Nation kan liksom fylla ut luckorna.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja förmodligen är det såssarna som ligger bakom det hela som vanligt...

Mikko sa...

Hehe... det är alltid såssarna som ligger bakom, alltid.

Anonym sa...

USA är väl najs i USA... det är ju när dom åker på sina sällskapsresor beväpnade till tänderna dom blir lite trista. Eller när dom tycker att varenda liten småfascist runtom i världen bara måste få makten och börja nacka såna som vill vara sig själva i en demokrati...