onsdag, september 13, 2006

Sista föreställningen




Nu är det stora huset vid Dalagatan snart borta och glömt. Men själva trapphuset verkar svårknäckt. "Gör ni reportage från Libanon?" frågade damen med hunden som passerade. Fler än jag stod med tårade ögon och fotograferade. Ingen sorg, bara damm som smög sig in bakom kontaktlinserna. Det är som om ett hus blir mer levande när det är på väg att rivas. Det verkar göra motstånd när de omsorgsfullt hopfogade materialen bänds isär. Betongsjoken lossnar och störtar mot marken. Armeringsjärnen spretar som hjälplösa armar rakt ut i luften. Stackars hus som måste dö. Och vi som står kvar kanske skäms för att vi får stå kvar och för att det känns så skönt när allt faller ihop med ett brak. Det där brakandet har en klangbotten långt där inombords. Death and destruction.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Eftersom jag känner att jag har en massa viktiga saker att dela med mig av men inte har någon publik så parasiterar jag på Le Mikkos blogg. Världens intelligentaste människa, Peter Englund; historiker, akademiledamot, författare, sockerbagare, renässansmänniska, tipsar i SIN blogg om följande länk: http://www.catsthatlooklikehitler.com/
Så givetvis är det en av samtidens viktigaste hemsidor. Go Peter!

Mikko sa...

En sådan angelägen internetsida och så påstår Jan Guillou att det mest är trams på nätet!
Men när det gäller Peter Englund, är han ens Uppsalas intelligentaste människa? Renässansmänniska kan jag gå med på, mångsidig som han är. Men hans skrifter tycks ju vara, visserligen klart läsvärda och välskrivna, men ändock ett hopkok av poststrukturalism, gammal vänsterideologi och lite nordisk naturromantik.

Anonym sa...

Jag tror att om en vanlig människa nån gång skulle tillåtas träffa Peter Englund skulle hon nog slås till marken av hans... ja, storhet.
Hans blogg är rolig att läsa, den blandar högt och lågt och ofta får man känslan av att Peter har den unge SSU-aren från Boden tittandes över axeln på honom, får honom att koppla av och publicera sina bullrecept och länka till hemsidor om katter som ser ut som Hitler...
Som historieintresserad är det mest hans högklassiga faktakontroll jag uppskattar, plus hans målande, lite ålderdomliga språk; Minns nån formulering från Ofredsår med "tussilagon stod på tå i gräset"...

Anonym sa...

Men dra åt pipsvängen vad vackert skrivet. Jag gråter en skvätt för huset på dalagatan.

Anonym sa...

Men Peter Englunds blogg förlåt nätdagbok är helt omöjligt layoutad. 3 kilometer breda rader utan radavstånd. Måste man göra det svårare än det är?