fredag, september 29, 2006

Önskedrömmar

Idag hände det nånting. Jag var så trött så jag somnade på toaletten. Jag befann mig i lärdomsstaden Uppsala. Det var helt bortslösat på mig. Så på kafferasten somnade jag på toaletten. Sen vaknade jag och när jag gick ut visade det sig att dörren till korridoren var låst. Jag slet och drog i handtaget men jag tog mig inte ut i korridoren. Sen var det nån som sa att jag måste vända på cd-skivan för att kunna se fortsättningen. Så jag vände på cd-skivan och sen vaknade jag. Det var bara en dröm. Jag satt kvar på toaletten. Om nu alla drömmar egentligen är önskedrömmar som Freud påstod så var det väl min önskan att sova vidare. Hjärnan lyckades lura mig att tro att jag redan var på väg tillbaka till föreläsningen. Men den låsta dörren var kanske ytterligare en önskning, att jag skulle slippa gå tillbaka. CD-skivan kanske kunde erbjuda nåt roligare. Hjärnan ville kanske ge mig lite nya möjligheter. Eller bara fördröja uppvaknandet genom att krångla till det lite. En cd-skiva har ju bara en sida så hur skulle det egentligen gå till? Men då vaknade jag. Så lättlurad är jag inte. Min hjärna underskattar mig. Det var vad som hände idag.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Åh får jag vara amatörpsykolog ett slag...?!
Skivor har spår, även CD skivor... Går i samma spår.... hmmm. Byta sida. Byta spår. Byta tankebanor kanske... Du kanske måste tänka i nya banor för att komma in i korridoren. Alltså kursen i Uppsala som du just nu inte verkar tycka ger dig något. Ha! Där har vi det! Du kan sätta in pengarna du är skyldig för den här sessionen direkt på mitt konto...

Mikko sa...

Jäklars! det var kusligt träffande! Nog för dyrt för mig. Vi kanske ska byta spår med varann? Du vet, jag kan ju en del om cyanobakterier... Symbios, proteinernas rädsla för separation, såna saker.

Anonym sa...

Haha... ja och datasupporten fixar du säkert också: "Så du känner att du har problem att kommunicera med din dator? Du upplever att den inte gör det du förväntar dig av den? Hmm... du kanske hade en liknande känsla under din uppväxt? Att du ibland blev missförstådd av din omgivning, dina föräldrar? Blunda och stanna i den känslan. Nu vill jag att du beskriver de inre bilder du ser...." :-)

Mikko sa...

"Jag tror du behöver formatera om din självbild. Vi börjar med att lägga alla dina neuroser på ett usb-minne så slipper du ha dem på hårddisken. Du kör väl backup på självkänslan va? Inte det?"

My god, du kommer revolutionera psykoterapin! Och jag datasupporten. Ditt förslag till intervention borde jag skriva ner. Det var klockrent!

Anonym sa...

Fantastiskt, det skulle funka! Det här kunde kanske vara ett alternativ till friår? Switch-år typ.

Men du var sitter usb-porten? Träffade tvååriga brorsdottern igår och hon verkade vara utan. Trodde det var standard på allt tillverkat efter 1998?

Mikko sa...

Nä vad jag förstår så är de nya modellerna trådlösa. Du såg ingen router nånstans?
Switch-år! Varför tog inte t ex Centerpartiet upp det i valrörelsen?

Anonym sa...

Åh självklart kör dom med trådlöst. Vad dum jag känner mig nu. Att jag inte fattade på en gång. Hänger inte med i utvecklingen längre...

Hmm.. switch-år tycker jag känns mer och mer intressant. Idén kan vara att man under ett år får chans att jobba med något man över huvud taget inte är kompetent till. Har svårt att tänka mig något som kunde vara mer utvecklande både för en som person och samhället i stort. Eller?

Mikko sa...

Håller med! Det skulle bli lite nytt och oväntat. Precis vad Sverige behöver! Och din institution inte minst! :-)

Anonym sa...

Du skulle kunna skriva en hel avhandling om min institution... :-)