lördag, september 09, 2006

Tillväxt


På Västerbron i den himmelska ron. Gick jag igen. På väg hem från en mingelfest. Så började jag tänka på valrörelsen. Och plötsligt mindes jag Eva Goes. Vart tog hon vägen? Hon var väl den som myntade "det grå tillväxtblocket" om det etablerade politiska etablissemanget? Då tyckte jag hon verkade så jävla sipp. Så började jag tänka på tillväxt. Allting måste växa för att överleva. Men i samklang med allt annat som också växer för att överleva. Eller är växandet en del av undergången? Måste vi inte acceptera tillväxten/döden/undergången? Människans inneboende dödsdrift? Så kom jag att tänka på Walter Benjamin som kanske var Goes husprofet. Och på tal om det kanske ni undrar vad som hände med sagans Hans och Greta? Laurie Anderson har svaret. Och hon tänkte nog på Walter Benjamin. Här kommer citatet:

Hansel and Gretel are alive and well
And they're living in Berlin
She is a cocktail waitress
He had a part in a Fassbinder film
And they sit around at night now
Drinking schnapps and gin
And she says: Hansel, you're really bringing me down
And he says: Gretel, you can really be a bitch
He says: I've wasted my life on our stupid legend
When my one and only love
Was the wicked witch.
She said: What is History?
And he said: History is an angel
Being blown backwards into the future
He said: History is a pile of debris
And the angel wants to go back and fix things
To repair the things that have been broken
But there is a storm blowing from Paradise
And the storm is blowing the angel
Backwards into the future
And this storm, this storm
Is called
Progress

Inga kommentarer: