lördag, april 07, 2007

Ingenting

Var det Saul Bellow som skrev att individens värde är på nedgång? Att han själv är död behöver iofs inte ses som ett bevis. Men kanske ett oroande tecken. Kommer ni ihåg den där serien med filmatiserade noveller av Roald Dahl? Jag minns dem. En film handlade om en kvinna vars strängt moraliske och religiöse make avled på sjukhuset. Fast han avled inte riktigt. De innovativa läkarna hade lyckats hålla liv i hans hjärna som de placerat i en glasburk tillsammans med ett av hans ögon. På det viset kunde han leva vidare och observera allt omkring sig. Kvinnan som var en ganska grå och trist typ bad att få ta hem burken med makens hjärna. Väl där hemma placerade hon burken med maken på soffbordet och började hämnas på honom för att han under sin mer fysiska levnad hållit henne i ett på något sätt hämmat och olevt tillstånd. Hon började röka, supa och bete sej framför hans observerande öga och använda fult språk som hon visste att han inte gillade. Det var ju en ganska töntig historia. Den kallades för en "rysare". Jag vet inte varför jag minns den så väl. Måste ha varit i slutet av 70-talet. Nånting kanske fick mej att rysa. Minns att jag undrade hur han andades. Själv hade jag ibland svårt att andas. En hjärnrest från spädbarnskruppen. Att dessutom tvingas titta. Utan att kunna blunda. Stackars man. Den filosofiska frågan när man upphör att leva och huruvida dödsbegreppet behöver omprövas var nog inte nåt underliggande motiv i filmen. Vad jag minns. Häromdan lånade en kollega ut en stor tung bok till mig. Det var romanen "Allt" av Martina Lowden. Den är så gott som oläslig men kritikerna har varit positiva och nästan hyllat den. Det kan bero på till exempel två saker: antingen att de inte har läst den (för det går i princip inte) eller också för att man som kulturelitist (dvs läsare med extremt god smak) finner ett hem i sig själv när man inser att Lowden har väldigt god smak. Boken består mest av en skön namedropping: Proust, Morrissey, Kristina Lugn, Gertrude Stein, Gombrowicz osv. Eftersom hon har så bra smak måste ju boken vara bra. Men jag har inte heller läst den. Jag gav den en och en halv timme, sen kändes det som om allt blev tomt. Den är en sorts iskall tvångsonani i bibliotekets mest obskyra avdelning. Mellan hyllorna efter stängningsdags. Jag blev deprimerad. Man säger att postmodernismen gjorde att ytan blev innehållet. Tecknen betecknar sig själva. Hjärtat blev "hjärtat" i en oändlig spegelrörelse. Lowdens post-postmodernistiska bok saknar både hjärta och "hjärta". Vad jag egentligen försöker säga är att hon verkar så skärpt och verbal och nästan genial så när hon får kontakt med sig själv (inte "sig själv") så kommer hon förmodligen att skriva nåt fruktansvärt läsvärt. Boken "Allt" är mest en gestaltning av en narcissistisk personlighet. Och det är förmodligen oavsiktligt. En hjärna, ett öga. Det finns ett kort avsnitt i boken där huvudpersonen (om det nu finns en sån) får uppskattande blickar och kommentarer pga sitt utseende. Hon beklagar att ingen av dem som tittar på henne orkar lägga märke till titlarna på låneböckerna hon har under armen. Får mej att tänka på en Lugn-pjäs där ett par har samlag på scenen och kvinnan utbrister: - Åh det här är bra för mitt självförtroende!

Det värsta med tomheten, förutom att den är outhärdlig, är att den kanske får oss att börja bli religiösa. På nåt bakvänt sätt lägga en filt över vår mödosamt erövrade tankeförmåga. Som när allt hopp är ute och t o m ateisten ber till Gud. Och på tal om det så tycker jag att lapparna man ser på stan med slagorden "USA ut ur Irak" borde ersättas av "Religionen ut ur hjärnan". Kan ingen sätta upp såna lappar? Jag orkar inte. Jag har tvättid idag.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Ha, den såg jag med. Den har bitit sig fast.

Jag drar mig till minnes hur jag för 20 år sedan spelade in tystnad på nya tomma kassetband för att verkligen verkligen verkligen göra kärlet stort nog för ljud av CDkvalitet.
Appropå ingenting. "ingenting" alltså.

Mikko sa...

Det där var ju fruktansvärt kreativt. Lyssnar du på de banden ibland? Kanske kan skönjas en överväldigande närvaro av tomhet?
Tänk att du också minns den där filmen. Hur många av oss finns det?

Anonym sa...

Slutsatsen av R Dahls berättelse torde vara: Skrattar bäst som skratar sist! Min senilitet har satt begränsningar för just den filmen, måste ha spelats i tidig ålder, men icke desto mindre låter den mycket spännande.
Rysare? - Kan bero på åldern den ses . . .! Den käre Dahl är för övrigt inte så dum alls. Dags att uppdatera.

Tomhet, käre M, är ju också en känsla, och uppenbart har Magnus dessutom hört den. Tvättid löser en del av livet, och lämnar forhoppningsvis tomhet efter sig - i tvättkorgen!

Mikko sa...

Där fick du ihop det bra tycker jag! Från senilitet till tvättkorgen. Den har f ö just blivit tom. Men tomhet är i mitt tycke ingen känsla, bara frånvaro, men den kan väcka en t ex blandkänsla av rädsla och ledsenhet som dock inte är möjlig att artikulera eller vistas i eftersom den inte har nåt namn.

Anonym sa...

Så ser nog mångas liv ut. Efter jobbet framför tv:n. Bara ögonen och hjärnan aktiv. Som i glasburken. Eventuellt används högerhanden som fjärrkontrollshållare. Och vänsterhanden i chipspåsen för att hålla blodfetterna på en konstant nivå. Kanske är antiUSAengagemanget egentligen en protest mot passiveringen. I ett 2007 där årets största nyhet hittills är att Britney bytt frisyr?

Anonym sa...

Så ser du det ja - men det finns ju också en känsla av tomhet som upplevs vilsamt, kravlöst och helt enkelt underbart! En frånvarande tvättkorg är lycka!!

Mikko sa...

J: Så vi sitter alla där i glasburken. Men istället för att betrakta en hämndlysten hustru tvingas vi åse Britneys frisyromvandling. Vi får nog vara glada och tacksamma att vi fick något att fokusera på och samlas kring.

AU: Det du beskriver är frånvaro av negativ affekt. På vardagsspråk "glädje".

Anonym sa...

Och se - den finns!

Anonym sa...

Fåsenu skrev jag passiveringen...

NE: "passivering, minskning av korrosionshastigheten hos en metallyta genom bildning av korrosionsprodukter på ytan. Passivering förbättrar avsevärt korrosionshärdigheten hos t.ex. rostfria stål och aluminiummaterial, och kan ske vid anodisk strömbelastning eller inverkan av oxidationsmedel."

Jag förstår inte riktigt vad jag menade. Kan jag ha varit full kanske eller drabbades jag plötsligt av en oanat djup insikt?

Mikko sa...

I så fall var jag oxå full för det framstod som så klart när jag läste det. Nu är jag mer tveksam. Faktiskt känner jag mej helt snurrig.

Mikko sa...

AU: den finns bara som frånvaro. All förnöjsamhet är bara frånvaro av det som vanligtvis stör.

Anonym sa...

Det är konstigt med novellfilmen du beskrev; jag vet att jag inte sett den, men den verkar inte obekant. Kanske är en känsla, något ni som sett den upplevt och sedan fört vidare? Men tomhet, eller känslan av tomhet kan få, i alla fall mig, att vilja springa ifrån den. och vad blir det kvar då?

Mikko sa...

Den där novellfilmen kanske är nån sorts arketyp. Om man springer ifrån sin tomhet, vad blir kvar? Bra fråga. Andfåddhet?

Anonym sa...

Man kan ju alltid vaccinera sig mot tbe. Binda lånen. Köpa en skraplott. Eller engagera sig i någon annan osannolikhet för att fylla tomheten. Frågan är bara om det verkligen hjälper?

Hjälp vad dyster jag börjar låta. Det måste vara den svarta bakgrunden...

Anonym sa...

Alltså jag menar inte att du måste byta bakgrund igen. Försöker bara hitta en naturlig förklaring.

Mikko sa...

Allting är säkert bakgrundens fel. Jag orkar knappt titta på bloggen. Som att skåda rakt ut i mörkret när man kört vilse. Ovaccinerad och lottlös, med skenande räntor. Och ändå alldeles tom.

Anonym sa...

Jag har just vaccinerat mig. Känner ingen skillnad än. Men det kanske tar ett tag innan det blir någon existentiell effekt.

Man vet ju aldrig. Man kanske hamnar bredvid någon lantis i tunnelbanan. Och fästingar kan gömma sig i kläder en längre tid.

För i naturen var det länge sen man var.

Mikko sa...

Nu fick jag en ny anledning att vara rädd. Borde jag tacka dej? Är så vitt jag förstått ovaccinerad.

Mikko sa...

Den existentiella effekten tror jag liksom smyger sej på.

Anonym sa...

Men du åker väl nästan aldrig tunnelbana?

Väntar med spänning på intressanta bieffekter...