tisdag, januari 11, 2011

Alltså

Har inte fattat det där med aboriginernas dreamtime. Om det är en sorts tid eller mer en plats. En del kanske skulle säga att det inte är nån skillnad. Vilket skulle stämma med min egen upplevelse. Jag la mej i soffan och skulle läsa lite i min bok men somnade. I sömnen läste jag flera kapitel. Fick en insikt som jag tyvärr hade glömt när jag vaknade. Dess verkan hängde dock kvar som en sorts skön känsla, ett utrymme av varm luft mellan handen och pannan. Jag antar att dreamtime har något med vatten att göra. Det där uttrycket "drömmar flyr som strömmar", det är en anspelning på ett samband mellan vatten och det drömlika. Fosterstadiet förstås. Men finns det verkligen ingen annan plats vi vill tillbaka till? Jag kan komma på flera. Men samtliga är faktiskt lite vattniga. De rinner rakt igenom minnet som tårar. Hela tiden har man känslan av förlust. Det är en verklig upplevelse av tidens gång. Jag menar en upplevelse av något verkligt. Sorgen som en tidsmarkör.

4 kommentarer:

Laura sa...

Alltså, melankolin har starka krafter. (skulle du vilja nämna ett vattnigt ställe att drömma sig tillbaka till? för mig ter sig vattniga ställen ofta obehagliga i minnet.)

Mikko sa...

Det är bara obehagligt om man gör motstånd.

Fast det var väl lite för enkelt påstått kanske.

Vattniga ställen kring sjöar. Ett av mina tidigaste minnen är innan jag kunde gå. Jag sitter på en filt vid en sjö i gryningen (eller var det skymningen?)och tittar ner i en hink med nyfångade kräftor.

Laura sa...

Du har rätt; jag gör ofta motstånd, och mycket blir då obehagligt. Men visst kan ställen nära vatten väcka lust att drömma sig till. I vatten också, gillar att titta upp mot solen från under vattenytan i en ganska grumlig sjö. (eller ett klart hav, för alla del). Tror att jag tänkte mer på fukt förut, fast du klart skrev vatten. Lätt att drömma fast jag läser.

Mikko sa...

Det är en gåva du har Laura. Att du kan drömma, t ex medan du läser.

Ja fukt leder till andra mer instängda associationer. Det är bristen på luft, motsatsen till drömmen/sjön antar jag.