söndag, juni 28, 2009

Nevereverland

För mig var Michael Jackson en modern människa. En tragisk människa som längtar efter sig själv. Det har stått en massa om hans förlorade barndom. Som om det räckte som förklaring. Vad var det Arthur Miller sa om Marilyn Monroe? Nånting om det ödesdigra i kombinationen psykisk störning och kommersialism? Härifrån Sverige ser det nästan ut som om den amerikanska kulturens kärna består av grundantagandet att det går att konsumera bort alla negativa affekter. Det är förföriskt. Vem vill lida? Inte jag. Jackson försökte inte sörja sin förlorade barndom. Han verkar ha vägrat göra det. Det är väl det som kännetecknar den tragiska människan. Hon vägrar sörja och agerar istället. Agerandet underlättas av att ha gott om pengar och en massa rådgivare. Det är så ironiskt att hans nöjespark heter Neverland. Insteget i Neverland leder till Ingenting. Agerandet måste ständigt intensifieras för att täcka det ständigt vidgande hålet i själen som uppstår i flykten från sorgen. Och det funkar ju inte så det är liksom följdriktigt att det sen krävdes lugnande tabletter i allt större omfattning. Kanske är det därför hans musik är så ytlig. Den verkar inte ha haft nån annan källa än själva flykten. Det är det som är så modernt. Nån borde ha tagit honom om axlarna och lett honom till en stadig och moderlig terapeut. Inte Elisabeth Taylor. I en intervju för länge sen råkade MJ undslippa sej nåt negativt om sin pappa. Det uppstår då ett ögonblicks panik i hans ansikte. Han vänder sej till kameran och säger med en vädjande nästan tårfylld blick: "Sorry dad!" Det är det mest berörande jag upplevt i relation till Michael Jackson. Synd att han inte själv förstod hur sorgligt det var. Eller det kanske han gjorde egentligen innerst inne. Vem vet, inte jag.

6 kommentarer:

AU sa...

MJ är det ende jag kan komma på som bytt hudfärg. Hur kan det ens låta sig göras? Till och med händerna var vita. Han sjöng dessutom att det inte spelar någon roll och du är svart eller vit - jag får helt enkelt inte ihop det. Hela hans väsen skrek tragedi!
Skönt för honom att slippa jordelivet, han trivdes uppenbarligen inte särskilt väl.

Mikko sa...

Men vem trivs med jordelivet? Ja idag var det iofs ganska behagligt.
Rubriken i nån kvällstidning, "varken svart, vit, man eller kvinna" var ganska träffande v g MJ. Jag undrar hur man byter hudfärg. Jag skulle gärna bli svart.

Johnny Handsome sa...

Är Mikko en wigger?

Kombinationen skitmycket pengar och oärliga läkare vars främsta tillgång är en frisk högerhand till pennan och receptblocket då?

AU sa...

Jag vet många som trivs med sina jordeliv - jag bland annat!
Men hur känns det att byta hudfärg - i ansiktet, på armar, ja överallt! Gör det ont? Hur? MJ verkar ju ha lyckats med färgbytet - däremot blev han tydligen inte lyckligare av det.

Det tror jag inte heller du skulle bli. Så tänk på annat.

Laura sa...

Anar att han, liksom Marilyn Monroe, hade histrionisk personlighetsstörning, och därmed inte tog sig mycket djupa reflektioner på tillvaron. Men vem vet? inte jag.

Mikko sa...

Intressant. Det kan mycket väl stämma. Men hela kulturen kan i så fall kallas histrionisk. Problemet kan väl bottna i likhetstecknet mellan att känna och att handla, bristen på utrymme där emellan. Man vill ha någonting, och då måste man ha det. Det var väl nån som sa det apropå MJ, att alla hela tiden gjorde som han sa. Det är ju ganska härligt & farligt.