söndag, december 17, 2006

Söndag i den gyllene buren

Bloggberoende kan med ett finare ord benämnas uttrycksbehov. Men trots ett uppdämt dito företog jag istället en mildare form av urban exploration. Utan pannlampa men med en sojalatte i famnen. Solen strålade över Hornsgatan och den iskalla luften nafsade vänligt i kinden. Människorna irrade omkring i ett uppdrivet förväntansmys. Allting var så fint och härligt att jag nästan höll på att köpa en julgran.

Såg den nya romantiska julkomedin The Holiday som visade sig vara en av årets mest kräkkänsloframkallande filmer. Inget för en romantik- och spyfobiker. Men jag var glad ändå.

Och så på bussen två damer bakom mig. En svennetant och en blattetant. De kände inte varann men började apropå nån akut incident att samtala. Jag spetsade som vanligt öronen. Till viss del för att jag tar varje chans att spionera. Men även för att jag irriterade mej på svennetantens tonfall. Hon lät så där välvilligt pedagogisk som vi svenskar ofta gör när vi snackar med utlänningar. Blattetanten försökte sticka in några ord på bruten svenska i svennetantens föreläsning. Så småningom framkommer det att blattetanten inte motsvarar svennetantens förväntningar. Blattetanten visar sig vara läkare, bosatt i Bromma med sommarhus på Öland och hade därtill just börjat ställa ut sina egna tavlor. I takt med att svennetanten såg sitt kulturkapital devalveras blev hon allt tystare och började humma. Lite försmått lät det. När bussen nått Odenplan var rollerna ombytta. När jag klev av så tänkte jag att vi svenskar kanske inte är främlingsfientliga utan snarare främlingsföraktfulla. Vilket är värre eftersom fientlighet åtminstone bygger på nåt slags respekt. Sossarna (here we go) har ju lärt oss att vi är världsbästa och att det är synd om praktiskt taget alla människor som inte kommmer härifrån (är inte ordet "nysvensk" ett exempel på det?). Och så dyker det upp blattar som har egen villa i Bromma och inte städar svart i nån annans. The world is upsidedown. Vi sitter här uppe i ödsligheten och till och med vår självgodhet är på väg att tas ifrån oss.

Sen på kvällen ytterligare en film: Vargens tid av Michael Haneke. Om hans förra film Pianisten var en riktig feel-bad-film så var den här feel-even-worse. Den fick ganska dålig kritik när den kom. Tro dem inte, se den. Men feel-absolute-worst-filmen är fortfarande Funny Games av samme regissör. Vid sidan av Pasolinis Salò förstås.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Oj då! Någon som för en gång skull är kritikerkritisk! Vad har hänt?

Nyttigt att du spetsar öron på din sightseeing-tur genom stan. Storerbror har verkligen masserat budskapet djupt in i vårt inre - kulturskillnader, gammelsvensk och med hedern i behåll.
Skulle gärna velat se den ursvenske tantens uttryck längs med resan.

Själv satt jag i kväll och njöt av allsköns julmusik vackert framfört av bl a Peter Jöback, som hur han än trixade inte kunde göra sig av med musikalångesten i psalmerna.
Jul, jul, strålande jul!

Anonym sa...

Jag och S körde lite UE igår kväll. Både pann- och ficklampa. Objektet var en tidigare outforskad vind.
Syftet var att vinterförvara våra cyklar men utan att tända taklampan blev det lite spännande. Skrymslen och vrår, spindelnät, mineralull och plankor att gå på gjorde det lite spännande.

Jag måde illa av pianisten. Vete fan om jag orkar med Vargens Tid. Kanske någon dag när jag känner mig stark.

Jag är trött på att invandrare och mörkhyade hela tiden ses som någon ny företelse i samhället. Ett skoj experiment är att försöka förekomma sig själv när man ser en människa för första gången. Vad tänker man på först? Att han/hon är kvinna/man eller etniskt ursprung eller varken eller?

Lätt sätt att se vad som ligger under ytan... Man ska vara medveten om sina fördomar. Bli vän med dem. Undrar om man kan bli det.

Mikko sa...

Magnus: du har alltså tjuvstartat med UE! Fick ni saft å bullar av K efteråt?
Förutom att vara uppmärksam på hur man kategoriserar människor så tycker jag man ska se upp med att tycka synd om, för där nånstans finns det en projektion eller en fantasi om den andre som man behöver skärskåda.
Joakim: Nog ganska ofta du känner att du ändå måste hålla med mej... Och nu håller jag med dej. Flaggan får de gärna ta med rör de min torktumlare blir jag en tiger! (fritt efter Jarl K).
Fast nu har ju inte jag nån torktumlare. Borde jag bli upprörd?!

Anonym sa...

Upptäckte just att rasisterna även tagit min torktumlare! Och tvättmaskin, hemmaspa, hemmabio och hel del annat. Jag skriver en lista. När ni ska hämta era grejer kan ni väl ta med mina också?

Mikko sa...

OK men om vi bara hittar ett hemmaspa så är det mitt!

Anonym sa...

Ah, jag alskar dina kollektivtrafikspaningar! Sjalv sitter jag pa ett internetcafe i Thailand med huvudet fullt med spannande bloggvirke. Det ar verkligen intressant att studera svenskars beteende utomlands. Och inte minst sitt eget. Det som fascinerar mig mest ar anda dessa hundratals (ja snart kan jag rakna tusentals) par dar mannen ar en for det mesta ostilig vasterlandsk gubbe i 40-50 arsaldern och kvinnan en sot liten thailandska. Det som fascinerar mig mest ar att dessa par manga ganger inte sager ett pip till varandra. De kan sitta pa en restaurang en hel kvall utan att kommunicera overhuvudtaget. Fattar inte riktigt hur de star ut. Nagon av dem.
Jag aterkommer med en utforlig analys senare. Nu maste jag leta upp Frida som sitter vid poolen och lappjar drinkar. Idag ar det julafton. God Jul!

Mikko sa...

Den söta thailändskan skulle förmodligen ha mycket roligare i annat sällskap men frågan är om det gäller den ostilige västerländske mannen. Kan inte du och Frida lätta upp stämningen för de uttråkade thailändskorna? Kom igen, gör en insats! Sitt inte bara där vid poolen och ha det skönt! Jag avundsjuk? Hö öh...
Ha så gott och tänk inte på oss i Jämmerdalen... :-)

Anonym sa...

jävla mikko..du måste tacka mig istället du sa att the holiday var kräksfilm....jag tycker filmen var roligt men jag tror inte du har sett filmen därför du sov bredvid mig när vi satt på bio....kanske hade du sett en annan film i din dröm då....näste gång när du väljer vilken film ska vi se då blir det säkert kräksfilm :-)))...jag vet du har konstig smak på allt....Ahmed

Anonym sa...

Nu var du ju lite rolig.
Jag håller verkligen med om att det är synd om alla som inte är svenskar. Eller koreaner.

Allt är sossarnas fel.
På Museet för vadagsliv i DDR i Eisenhüttenstadt där jag var här omdagen hade dom haft en utställning som hette "Kollektivet, det är jag".
Dtn hade kunnat vara i Sverige också.
Enda skillnaden är att Sverige finns kvar. Det gör inte DDR.

Mikko sa...

Hej Killen upp north. Kul att du ger dej till känna igen. DDR-kollektivism och muskelindividualism gör oss svenskar totalt fragmenterade. Vart ska det sluta?