fredag, december 08, 2006

Julstress

Det är torsdag kväll och storm över Hornsgatan. Det är ofta storm här. Jag undrar om gatan är felbyggd. Jag borde gå och lägga mej men det lider mot jul och jag har drabbats av julstress. Jag som inte ens firar jul. Man smittas av den ändå. Människorna på gatorna som springer omkull en. Man befinner sig i en förväntan. Under tiden kan man alltid klaga på Filmkrönikan. Helena von Tjohejberg är så fantastiskt irriterande i sin tillkämpat antiintellektuella framtoning. Som kvinnlig programledare har man förmodligen inte tillstånd att ta sig själv på allvar. Eller också kan man vänta på att Fuglesang äntligen ska lyfta. Jag hoppas att det inte blir ett antiklimax för honom efter alla dessa år av väntan. "Jaha, så det här är rymden. Och där ser man jorden ja." Som den där sången med Peggy Lee: Is that all there is? If that's all there is my friend, then lets keep dancing and drink up the booze. Eller också kan man fundera över avdragsmöjligheter nu när året snart är slut. Jag gick till Svanströms och köpte en kalender. Den ska jag dra av. Det var årets skatteplanering. Måste komma på nåt roligare att fylla fritiden med. Det verkar som om jag saknar hobbies. Kan man önska sig det i julklapp?

24 kommentarer:

Anonym sa...

That's all there is. Bara att asseptera va. Jodåsörru. Ta't lugnt, ta en toy. Eller har de slutat säljas? Javisst fan, inte ska man ta det lugnt. Fel budskap i denna tid av marknadsanpassad hets.

Aha, så du är en sådan som handlar på Svanströms och skatteplanerar. Har alltid undrat vilka som handlade på nämnda kedja. Funkar den bra kalendern? Är den mer kompatibel med dig än Macen? :)

Bloggeriet är la en hobby. Du kan väl bygga vidare på det och börja fotoblogga.

Unknown sa...

Eller som en omarbetning av Göran Palm:

Jag står framför rymden.
Där är den.
Där är rymden.
Jag tittar på den.
Rymden. Jaha.
Det är som på teve.

Anonym sa...

Googlade på "Hobby i julklapp" och fick följande träff:

"Gillar hon att hålla på med hudvård och sånt? Isf finns det ju paket för tvålgjutning och badbrus och sånt (Panduro eller crearome), det är lite annorlunda och meningsfullt eftersom man faktiskt får användning för sakerna..."

Något för dig Mikko?

Mikko sa...

Sköna comments.
J: vad e badbrus? Låter som att bada i vichy noveau. Jag går inte på det!

Anonym sa...

Jag tycker ditt bloggande är en prima hobby. Du tar den verkligen på högsta allvar. Kanske du ska komplettera den med en bokcirkel eller nåt. Kanske kan ge dig ett medlemskap i den eminenta bokcirkeln Blai-blai i julklapp...

Mikko sa...

Suggestivt namn på en bokcirkel. Är det nån särskild genre som avses?

Anonym sa...

Har skickat vidare frågan om vad badbrus är till Singelpinglan. Väntar på svar.

Ja kanske är det att bada i vishy noveau? Eller champange? Fast då blir det en rätt dyr hobby. Men går att kombinera med bokcirkel som är betydligt billigare...

Anonym sa...

Ja och champagne menade jag. Stavar illa. Var så koncentrerad på att stava rätt på vichy noveau och inte ens det lyckades...

Mikko sa...

akta dej du så du inte får mitt egenhändigt tillverkade vishi nåvå i julklapp!

Anonym sa...

Ibland skrämmer du mig.

Mikko sa...

hehehe

Anonym sa...

Finns det något motgift?

Anonym sa...

Hobby - Urban Exploration. Men du behöver lite grejjer:

- Grova höga kängor / kraftiga skor
- Varma kläder
- Tighta kläder
- Mössa eller keps
- Handskar
- Ficklampa och en att ha i pannan
- Rep
- Träkäpp, leder inte ström, slå ihjäl råttor
- Första hjälpen-väska
- Tejp
- Dryck
- Kamera
- Papper och penna
- Verktyg:
- - Skruvmejslar
- - Avbitartång
- - Kniv
- - Kofot
- - Bågfil

Anonym sa...

Lite inspiration för din nya hobby...

rostsverige
ravefarfar

Det är vackert och ödsligt. Bäst är övergivna mentalsjukhus. En kamera är av största betydelse så du kan dokumentera.

Mikko sa...

Har nästan alla grejer utom pannlampan! Men om man har svindel och cellskräck, är det verkligen en lämplig hobby då? Ska fundera på saken. Tackar så mycket för tipset. Hänger du med då mange?

Mikko sa...

väldigt fina bilder på "rostsverige".

Anonym sa...

Val av objekt för hobbyn är av vikt. Svindel och cellskräck är jag heller inte pigg på.

Jag är på. Vi måste hitta något bra nybörjarställe. Sommar bör det också vara. Jag har pannlampa.

Anonym sa...

Go jul! och lycka till med hobbisarna. Urban exploring är onekligen spännande. När jag kommer hem efter bröllopsresa ska jag leta upp den där länken med fantastiska bilder på Londons stängda tunnelbanestationer!

Anonym sa...

Ni kan börja i min tvättstuga om ni vill köra safe. Den är två våningar under markplan och det finns gångar med förråd. Kan säkert bli spännande om ni låter bli att tända i taket. Sen kan ni komma förbi hos mig. Jag bjuder på bullar och saft.

Mikko sa...

Låter jätteskoj att börja med din tvättstuga J! Helt nersläckt behöver det kanske inte vara. Hur länge måste vi explorera innan vi får saft och bullar?

Anonym sa...

Ni behöver inte exploatera alls om det verkar för otäckt. Bara ni kan hitta på en spännande historia att berätta blir jag nöjd.

Anonym sa...

Explorera. När ska jag lära mig stava?

Mikko sa...

Exploatera låter också kul. Passar i jultider då vi alla låter oss exploateras.

Anonym sa...

Jag menar, jag vill inte att ni exploaterar vår tvättstuga innan jag fått tillbaka min torktumlare och tvättmaskin från rasisterna.