tisdag, januari 23, 2007

Rädsla urholkar själen


Telenor ringde min telefon- svarare. "Det verkar som om (sic!) jag fått tag i en mobil åt dej." Sen kryper det fram att den inte finns i butiken förrän "i morgon." Och det är norska för "aldrig". Men vi får väl se. I morgon. Har blivit lite fäst vid den där lilla manicken. Apparaterna besjälas. Det känns ibland som om min mobil har mer innehåll än min hjärna. Alla bra låtar, foton, lustiga ljudinspelningar. Laurie Anderson säger att vi lär oss av våra maskiner. T ex hur vi samtalar. Tänkte på det på posten idag. Kvinnan talade som en maskin: "Det-blir-hundra-tio-kronor-önskas-kvitto." Rassel i apparaten. "Var-så-god-tack." De där datoriserade telefonsvararna låter mer levande, även om deras intonation är lite underlig. Kommer ihåg en talsvarskvinna (vad heter de? Och är de kvinnor? Jag menar, även om de är konstgjorda?) som sa siffran noll på ett så ödesmättat sätt. Det kändes slut, finito. Inte bara saldot, utan hoppet.

På väg från posten gick jag omedvetet gatan fram och gjorde av nån anledning bokslut och funderade över alla bra saker med 2006. Kom fram till att det var sånt som jag missade som var bäst. Bounces version av Gökboet på Dansens hus t ex. Och Galeasens uppsättning "Rädsla äter själen". Den missade jag också. Bygger på en film av Fassbinder som hade den svenska titeln "Rädsla urholkar själen". Det är en av Fassbinders bästa filmer. En kvinna och en man blir kära och får det skitsvårt. Hon är äldre än han, han är invandrare. Och han spelas f ö av Fassbinders pojkvän Salem från Marocko. I min videobutik finns det så himla många filmer men ingen fassbinderfilm. Det är som om man bodde på Grönland.

8 kommentarer:

Mikko sa...

Ja det var ju uppmuntrande.
Nu undrar jag bara: vågar man åka buss eller kan den kila över från en medpassagerare till en annan?

Anonym sa...

Jösses killar! Varför så känsliga? Förstora ett kvalster och bilden blir heller inte så munter - du kan helt enkelt inte skaka av dig dem! De bara finns - överallt, typ. Och äter på dig.

En ny mobil är ju alltid en rolig tilldragelse och kan ju sysselsätta i några timmar. Avlasta hjärnan med en nyprogrammerad mobil, det låter väl bra - kanske FÖR bra . . .?

Telenor har ingen tillförlitlighet har vi förstått. Hur är det med Le Mikko, kan man ju undra?!

Mikko sa...

Le Mikko är definitivt inte tillförlitlig. Inte ens på bild.

Mikko sa...

Konstigt att inte fler norrmän begär asyl i Sverige.

Anonym sa...

"Angst essen Seele auf" heter den på tyska, frågade du efter den? Du skrev att du kanske bodde på Grönland, du menade kanske Navet i norr, dynamiska festivalmekkat på 67:e breddgraden, Sveriges sista sovjetkommun: Umeå?
Här urholkar tristess själen.
Langeweile essen Seele auf

Anonym sa...

"Angst essen Seele auf" heter den på tyska, frågade du efter den? Du skrev att du kanske bodde på Grönland, du menade kanske Navet i norr, dynamiska festivalmekkat på 67:e breddgraden, Sveriges sista sovjetkommun: Umeå?
Här urholkar tristess själen.
Langeweile essen Seele auf

Anonym sa...

Förlåt att det blev dubbelt.

-Han i norr

Mikko sa...

Ja vad dum jag är. Menade förstås Umeå!