lördag, september 22, 2007

Nina Simone

Jag har en mac. Den tycker inte om mej. Den skriver ofta fel och jag måste radera och skriva om. Ofta blir det typ ffffyra konsonanter efter varannnn. Den jävlas. Den skrattar åt mej. Kanske är den sur för att jag inte använder dess fiffiga funktioner. Men jag har försökt, believe me. Det kan gå flera timmar medan jag försöker förstå hur den tänker. Den dreglar av förtjusning men hjälper inte till, sitter bara och glor på mej som nåt debilt husdjur och väntar på att jag ska göra rätt. Jag kan höra hur den andas. Överhuvudtaget gillar inte prylar mej. Och jag gillar inte dem. Ändå kan jag ibland projicera all min längtan på saker. Som till exempel att ha ett hem med bara möbler i plast med hjul på. Genomskinlig plast. Jag tycker att det verkar praktiskt men de rullar iväg när man närmar sej. De är alltid lite utom räckhåll. Sakernas utopi. Då börjar man längta efter en stadig kommod som man kan stöta ihop med i mörkret när man minst anar det. Jag kanske har flyttat för många gånger. Jag vill ha lätta hjulförsedda och helst hopfällbara möbler. Helst skulle allt gå att fällas ihop i en koffert på hjul som sen rullar sej själv till det nya stället. Nånstans i allt flyttande har själva idén med att bo gått förlorad. Jag vet inte längre varför man bor. Det är så mysigt hemma hos andra. Jag skulle kunna flytta in hos vem som helst. Min mac säger att jag inte har nånting gemensamt med mej och att det är därför jag aldrig hittar hem. Macen säger att bakom min skenbara anspråkslöshet döljer sej ett omättligt regressivt utagerande. Vilket får mej att minnas en anekdot om Nina Simone när hon skulle uppträda på jazzfestivalen i Stockholm. En viss miss B skulle hämta henne på flygplatsen men det visade sej att Nina Simones trummis satt fast i passkontrollen utan visum. Nina Simone sa iskallt till B: - Fix it! B svarade att hon verkligen skulle försöka. Nina Simone sa: - Fix it or I'll kill you.
Och den frasen, Fix it or I'll kill you, har blivit som symbolen för hur livet vanligtvis försöker levas. Fix it or I'll kill you. Det är egentligen det som spädbarnet säger när det ligger och skriker. Enligt somliga anlytiker blir det så skrämt av sin egen mordiskhet att det projicerar den på sina välmenande och ständigt otillräckliga föräldrar som då framstår som "förföljande objekt". Psykoanalysen kan vara väldigt suggestiv. Och ibland blir den glasklar. De krafter vi har inom oss, de får aldrig riktigt plats och det är därför vi vantrivs i kulturen. Vi måste ha folk omkring oss som kan härbärgera denna kraft. Vårdnadshavare. Tyvärr är det ingen som haver vårdnad om mig längre. Inte ens macen stryer mej över pannan och säger att det kommer att bli bra. Den tycker ju inte ens om mej.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Du har nog missuppfattat detta med vårdnadshavare. Hava vårdnad om någon under en begränsad tid, skall tilläggas. De som vårdar visar endast färdriktningen, resten får du ta hand om själv (citat ur filmen "Trångt i kistan"). Tänk att ha en vårdandshavare under hela ens liv -något så förfärligt! Nej, tacka vetja att slippa blir vårdad utan istället ägna sig åt sig själv, sitt hem och möjligtvis sin dator när det passar en bäst. Du har för övrigt också ett hem som andra åtrår - tänk att bo som du!

Mikko sa...

Nä jag vill ändå att nån ska hava vårdnad om mej. Du kanske? Vi vill väl inte alltid det som är bra för oss. "Protect me from what I want" som det heter.
Har du varit och sett en filmfars?

Anonym sa...

You bet! Lite kul var det faktiskt. Jag dissar inte vad som helst, utan provar mig fram. Vilket du också borde då och då!

Jag kan inte hava vårdnad om dig, har redan fyra och en hund. Däremot får jag lite regrediera-varning, någon som stryker dig över pannan - tom en dator. Skaffa dig en hund då.

Mikko sa...

En hund är en svåruthärdligt behövande varelse. Precis som jag. Jag viftar också på svansen och gör vad som helst för lite beröm.
Jag vill inte prova mej fram, tiden är för utmätt och det finns redan så mycket bra som jag inte hunnit med. Fast den där farsen verkar kul.

Anonym sa...

Hur kan du säga att tiden är så pass utmätt att det inte ger utrymme för något som helst som inte bedöms vara stensäkert (korrekt). Våga vara. Våga prova. Var inte så himla förutseende hela tiden. Hur kan du vara så säkert egentligen? Tänk om du skulle missa något riktigt bra. Bara tänk om . . .!

Två hundar i en etta, njaaa . . .

Mikko sa...

På tal om det, hur går det med Proust?
hö hö

Anonym sa...

Apropå vaddå - hundar?!

Mikko sa...

"Tänk om du skulle missa nåt riktigt bra..."?

Anonym sa...

"Hej, jag heter Proust, jag har skrivit sju böcker om när jag åt en kaka. Det är vaaaansinnigt spännande."
Köp ett keramikbryne på IKEA och slipa upp dina Globaler, Mikko! Svabba byssan och bjud hem en liga på mat. Det är grejer det. Macen kan få surra hemtrevligt i bakgrunden!

Mikko sa...

skulle gärna om jag visste hur man svabbar byssan.

Anonym sa...

Var det inte Pavel som jiddrade med hundar?

Anonym sa...

Pavlo va? Han kom på att hundar kan bli sugna på nåt gott ibland. Hundar är för övrigt ena jävla njutningsmänniskor.

Anonym sa...

Javisstja, han med. Jag tänkte på Pavel Jakovlevitj Koroljov. Pappa till Sergej Koroljov som skickade upp Laika i rymden...

Nej, helt rätt. Det var ju Pavlo jag menade...

Mikko sa...

Jag tror ni menar Pavlov.
Han som uppfann deglande hundar.

Anonym sa...

Laika hette egentligen Kudryavka.

Jag såg en bild för ett tag sen på en apa som jänkarna skickade upp i omloppsbana. Ham, hette chimpansen, född i Kamerun 1957. Första chimpen i rymden, 1961. Han upplevde tyngdlöshet i 6,6 minuter av sin 16,5 minuter långa resa. På bilden ser man honom efter att han har landat och hans chefer har öppnat kapseln. Han ler och sträcker girigt sina små aphänder efter ett smaskigt äpple.
Efter rymdfärden bodde han ensam på Washington ZOO till 1980 då han flyttade till North Carolina och träffade en tjejchimpans. Han avled 1983.
Ham har kallats "den första fria varelsen i rymden", i kontrast till de ofria sovjetiska djuren som susade omkring jordabollen.

Tre månader efter Hams resa blev Alan Shephard den förste amerikanen i rymden. John Glenn blev 1962 den förste att fullborda en omloppsbana. John blev senator. Ham fick ett äpple.

Mikko sa...

Ham kunde åtminstone ha fått bli guvernör i Kalifornien.

Anonym sa...

Ahh, så snygg off-topic-tråd. Lika snygg som din Mac.

Mikko sa...

Det tycks alltid bli off-topic här. Inte så konstigt kanske.