torsdag, september 06, 2007

Insomnia etc

Skillnaden mellan vad som sägs och vad som känns. Det sägs att livet börjar efter 40. Men det känns som om det slutar. Men jag är i alla fall ett levande bevis på att man kan leva utan sömn. Man längtar efter att dagen ska ta slut och sen längtar man efter att natten ska ta slut. Och när dagen gryr tänds hoppet. Det är så fruktansvärt fint i gryningen. Jag gillar inte när folk klagar över sömnproblem. "Jag har bara sovit fem timmar i natt!" My ass. Thatcher startade Falklandskriget på mindre. Eller ja kanske därför. Min mor skulle bli Förenta Staternas President om hon sov normalt. Och jag. På åtta timmars sömn. Då skulle jag cykla till Himalaya, bestiga Mount Everest och skriva en romantrilogi samtidigt.
Det är patetiskt att ha sömnproblem när man inte har spädbarn. I vilket fall brukar sömnigheten komma till slut. Typ på väg till jobbet. Den sipprar innanför kläderna och torkar fast i hudvecken. Det blir för varmt och för kallt och för grått. Det är inte sunt med stillasittande arbeten. Den indolenta stillasittande kroppen talar om för hjärnan att nu kan du passa på att ta en tupplur. När det i själva verket är enda tiden på dygnet då man verkligen måste vara alert. Och vill vara det. Jag känner mig bestulen.
Humor och musik är två saker jag uppskattar men inte kan utöva. I sociala sammanhang är jag tråkig som en punktering. Eller som en ändlös vägsträcka fram till Tönnebro värdshus där man ändå inte vill stanna och fika. Men när jag är ensam är jag otroligt spirituell och intressant. Om man kunde kliva ur sitt jag och fladdra omkring fritt. Istället för att sitta inlåst i sin identitet (den bästa titeln på en självbiografi är "Memoirs of Many in One" av Patrick White). Om man kunde bajsa ur sig alla själsliga slaggprodukter och stå där renad och förundrad mitt i verklighetens vågsvall. Men med åren verkar förstoppningen tillta. Trots att livet blir alltmer fiberrikt och svårsmält. De här intestinala metaforerna kom osökt. Jag menar egentligen tvärtom. Mer kontakt, mer kompakt, mer svårfångat, mångbottnat, input inte output. En lustig sak som jag, i mitt måttlösa åldrande, har märkt är att jag tycker människor både har blivit mer tråkiga och mer intressanta. Det får inte vara nån skit, inget as if, bara face off. Det är så ont om tid och så himla mycket som är meningslöst. Som i kön till lunchrestaurangen då kvinnan framför mej står och velar vid disken. "Hmm, vilken är godast, bulgur- eller dinkelsalladen?" Kvinnan bakom disken svarar: "Dinkel är populärast." Och hon fortsätter fråga: "Men vilken är liksom krääämigast?" Och jag säger med den sömnlöses irritation: "Men herregud är det ett livsavgörande val?" Bulgur eller dinkel, vem fan bryr sej, det är lika trist och nyttigt. Please låt mej lyfta blicken och se bortom. Psykoanalytikern Heinz Kohut skrev nån gång på 70-talet om den nya människotypen. Han menade att den tragiska människan ersätter den skuldtyngda människan. Den gamla neurotikern som lider av skuldkänslor för att hennes handlingar inte stämmer med hennes (och samhällets) ideal har försvunnit. Den nya människan lider inte av skuld utan av tomhet. Hon längtar efter sig själv. Därför är autenticitet samtidens affärsidé. Hemlängtan. Hemvirkat å hembakt. Sommartorpet. Men den tragiska människan läcker som ett såll och måste hela tiden ha påfyllning. När skulden försvinner har vi ingenting gemensamt med oss själva. Och det är ju tragiskt.
Har just läst ut Bergsprängardottern som exploderade. Jag läste snabbt eftersom den inte var värd den tid den tog, men den var ändå bra. Ett tidsfenomen. Huvudpersonen är den tragiska symbolen. När hon känner sig ledsen måste hon antingen knarka, kräkas eller ringa jourhavande präst. Det är intressant. "You can't handle the truth" som Jack Nicholson säger.

20 kommentarer:

Anonym sa...

SNÄLLA M! Ja, du är tråkig som en långtradare med punka på alla åtta hjulen! Men skriver bra, mycket bra, gör du onekligen.

Håll dig till omeletterna framledes . . .!

ZZzzz

Mikko sa...

jag månar om din sömn. och tack för komplimangen. jag trodde jag var tråkig som en cykelpunka.

Anonym sa...

Satt på jobbet idag, vevade som vanligt den utlejda skrivmaskinen sina repetitiva varv med ändlöst jidder. Längtade efter något som kunde skjuta mig i röven - jag menar det är ju ändå fredag! Fick en ingivelse och kikade in i mikkos mörka gryt. Myste, skrattade högt och njöt så kollegorna höjde på ögonbrynen. Du skriver som en hel veckoupprättare.

Och återkommer om det där med spädbarn, ålder och skulden. Men det måste bli längre.

Mikko sa...

A shot in the ass alltså? Inte dåligt.
Veckorättare är ett ord jag aldrig hört förut. Finns inte i ordboken heller. Men det låter liksom positivt.
Ser fram emot nästa comment från dej Brillo, spädbarn, ålder, skulden, som sagt.

Anonym sa...

Och jag månar om DIN sömn, tro inget annat!

Fick mig också ett gott skratt, dock utan att känna behov av skott där bak, skulle annars behöva en rejäl spark i stället, ur min sömniga tillvaro . . . !

Ser framemot brillos kommentarer om ungar, skuld och den alltmer påtagliga åldern - känner att vi börjar närma oss den springande punkten - ingen punkering i världen kan stoppa det!

Anonym sa...

Äh!
Du är ju ett party animal! Envisas du med att lipa över hur tråkig du är får du inte provsmaka vinerna jag släpat över halva jordabollen.
Gör dig av med din självkritik. David Hasselhoff har gjort det.
http://www.youtube.com/watch?v=lKuQXGrFSQ0&mode=related&search=

Mikko sa...

Kanske tur jag har kvar lite av min.

Anonym sa...

Nja jag vet inte jag. Är skeptisk. Alltså om du skulle göra alla de där grejerna om du fick sova som folk. Är det bara jag som anar ett samband mellan din insomnia och den kreativitet som ofta gnistrar till i bloggen? Liksom att du antingen inte kan sova för att hjärnan går på högvarv, eller att hjärnan går på högvarv för att du inte ska somna. Det senare lite som spädisar gör ibland. Håller sig vakna in i det sista. Tror bloggen skulle se annorlunda ut med 8, 9 eller 10 (=normalt) timmars sömn. Typ: "Idag har varit en mycket givande dag, med många intressanta möten. Känner att jag gjort en bra insats på mitt jobb. Nu ska jag gå på gymet. Sen laga lite mat. Och till sist störta i säng." Eller?

Mikko sa...

hahaha!

Mikko sa...

Jo... jag erkänner. Jag gör som spädisarna. Inombords skriker jag vid läggdags.

Anonym sa...

Is the colonel's underwear a matter of national security?

Mikko sa...

Walk softly and carry an armored tank division I always say.

Anonym sa...

Som nån sa... skulle Gandhi valt ickevåld om han hade haft tio pansardivisioner?

Oxfilé Rossini görs av den tjocka delen av oxfilén. I en ganska sval panna värmer man upp en bit gåslever som sedan får smälta över köttet. Kvack kvack. Madeirasås till.
Bondbönor med mynta och persilja passar bra. Eftersom gåslever är makalöst rikt rekommenderar jag ett Pinot Noir till, gärna en krispig och jordgubbssyltig Ny Zeeländare.

Mikko sa...

Till alla stridande sömnlösa: låt dem äta oxfilé rossini.

Anonym sa...

Hur var det? Sover man bättre då?

Anonym sa...

En liten tale om terror and destruction:
Jag sover som Thatcher. det ger mig tid, liksom det gav Maggie, till att hitta på hyss och befängda grejer.
Häromnatten tänkte jag va fan, jag provar, så jag gick till kojs i rimlig tid och sov i åtta timmar. Egentligen finns det en story bakom att jag sov åtta timmar men den är så lång och komplicerad. Låt oss bara säga att jag tjänade pengar på det.
Nåväl. Jag vaknar och är utsövd. Konstig känsla. Två timmar senare slår min kropp till med en influensa. Jag visade ett ögonblicks svaghet och kroppsatan högg mig i ryggen. Kroppen är som kvarterets buse som står stor och indolent vid ingången till ICA. Kryper du för honom får du en örfil och en näve grus.
Spänn ögonen i honom istället. Säg, "näru, treåenhalv timme klarar du dig nog på". Bota inte din influensa med att sitta under en filt med snordukar och honungsvatten. Drick rödvin och gå upp från Light till röda Marlboro. Och du är aldrig så krypande som när du sover. Ägna natten åt att skriva inlägg på bloggar.

Anonym sa...

Livet är en kamp vi är dömda att förlora, med tanke på rödvin och marlboro, sömn, kände jag och googlade på det. "Livet är en kamp vi är dömda att förlora."
Kanske patetiskt, men ändå. Uppenbarligen existentiellt.
I alla fall existentialism enligt Wikipedia. Känns tryggt efter ett par öl, en fredagkväll, att kunna klassificera. Existentiellt. Helt enkelt. No more, no less.

Anonym sa...

Äh, gud vad deppigt. Jag tar tillbaka...

Mikko sa...

sanningen är deppig.

Så "anonym" du menar alltså att antingen är man vaken på nätterna och lider eller också sover man gott och blir sjuk.

Anonym sa...

Ja, ungefär så.
Som Hanks William sa: I´ll never get out of this world alive.