torsdag, oktober 04, 2007

Folkhälsan

När jag blev så här gammal trodde jag att jag skulle upphöra med att vara ett levande frågetecken. Men jag fattar bara mindre och mindre. Samtidigt som jag har en känsla av att det finns nånting annat att begripa. Nåt ogripbart. Just nu undrar jag vad man menar med folkhälsan. Det står om den i tidningarna. Att man måste skydda den. Det verkar inte vara precis samma sak som hälsa i allmänhet. En folkhälsa låter ju större. Det får mej att tänka att det inte är just min hälsa som avses. Jag har en känsla av att det som jag mår bra av inte alls ökar min folkhälsa. Kanske till och med tvärtom. Jag vill inte ha nån hälsocoach. Och så länge skönlitteratur inte är avdragsgill tänker jag inte utnyttja min friskvårdstimme heller. Jag tycker hela samhället är en mardröm. Ibland känns det som om steget är väldigt kort mellan att ta en sojalatte på Götgatan och att bli ihjälsparkad på Kungsholms hamnplan. Men det finns inte ord för det. Jag vet inte hur man säger det. I Jämmerdalen är de existentiella betingelserna avskaffade. De ansågs kanske vara en borgerlig kvarleva. Numera anses de kanske vara en patriarkalisk kvarleva. Den djupaste förtivlan är avskaffad och ersatt med en diffus vantrivsel som är svårbehandlad men ganska lätt att bedöva. Om man är harmonisk bidrar man till tillväxten och tjänar som föredöme för andra. Man går där med sin latte i höstsolen och myser samtidigt som man känner nåt iskallt mot ryggen. Det är inte direkt ångest men det är nåt diffust som inte släpper. Man kanske köper en muffin och hyr en trevlig svensk relationskomedi på dvd. När man kommer hem drar man ner persiennerna och försöker hålla sig innanför huden. Det är fruktansvärt. Men samtidigt mysigt.

Vad jag egentligen försöker säga är att vi tror att vi behöver hjälp när vi egentligen kanske behöver nånting som kan lätta på skuldbördan, typ en örfil. Var kan man få det?

5 kommentarer:

Anonym sa...

hej Le Mikko...Du har rätt att man får ångest när han märkar att han blir äldre men så är det man måste acceptera det...tillsist blir alla det men tänk att du har haft bättre liv än de andra som har livat kriget ...tänk också att du är inte ensam i det här världen...
lev ditt liv utan att du tänker på ålderdomen...blir det allting lätt....
Du undrade om var man kan få en örfil....du ska få den om du kommer till KTH i Kista:-)))ppppppuuussss

Mikko sa...

hahaha! Lovar du?

Anonym sa...

Vad skönt att sidan är vit igen! Trots dystopierna så känns det rent av glättigt.
Jo, vi blir äldre... och visst finns alla symptomen där. Jag mumlar också mantran som "våldet blir grövre" och "på vår tid slogs man med kappsäckarna". Fast våldet i ett längre perspektiv faktiskt blivit mycket snällare.
Har man dessutom barn så undrar man om man ska stå olycklig och full av ågren på förstukvisten med en rykande hagelbrakare i handen en vacker dag.
Tills dess organiserar jag om min vinsamling, planerar menyn till nyår (Merlot till anka, vit chokladmousse till det vita dessertvinet) och undrar över om inbjudan till festen i Bagis försvunnit på Tomteboda postterminal.

Mikko sa...

Alla goda föresatser försvinner om inte förr så på Tomteboda postterminal.
Du "mumlar också mantran"... Vadå också? Du syftade väl inte på mej? Såna mantran som "våldet blir grövre" är precis tvärtemot hur jag ser det.

Mikko sa...

Nyårsmenyn får mej nästan att fundera på att stanna i Jämmerdalen över nyår.