lördag, oktober 27, 2007

lynch-stämning

För mig känns David Lynchs film Inland Empire som Årets Kulturhändelse. Ändå har jag inte sett den. Det är ju egentligen fjolårets kulturhändelse, men vi lever ju i utkanten av världen. I synnerhet sen skräpfilmsbolaget SF har fått monopol på utbudet. Förmodligen kommer Filmkrönikans recension av Inland Empire också gå till historien, ungefär som Olof Lagercrantz när han kallade Bergmans Sommarnattens leende för "regissörens senaste uppkastning". Den poppiga göteborgskillen i Filmkrönikan tyckte att IE var "konstig" och gav den två "stolar". "Den börjar normalt men sen blir den konstig" som han uttryckte det. Om man ser nåt som är konstigt, vill man inte förstå mer då? Kulturbevakningen i Sverige, i synnerhet av film och musik, är som en matpatrull som har McDonalds som smakideal. Om det inte smakar bigmac och glider ner lätt, då är det konstigt. SvD gav filmen högt betyg men tyckte också att den var konstig och rekommenderade att man bara skulle slappna av och låta bilderna liksom komma. Det är väl ganska svagsint tänkt. Som om man utgår ifrån att filmen är en slumpmässig samling av bilder och man själv som åskådare har rollen av en aningslös idiot. Tänk om man skulle ha samma kriterium på t ex 1900-talsromanen. Ja tänk.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du har så jävla rätt. Jag kommer att citera dig... som Mikko brukar säga: "som en matpatrull som har McDonalds som smakideal".

Anonym sa...

Pärlor för Schwein. Längtar efter att komma iväg och se den. Jag och han som var gammal en gång förut och var 38 i förrgår och nu är fyra såg filmen om råttan som lagade mat. Otrolig matporr! Efter Lynch så är det väl årets kulturhändelse... för oss matglada frankofiler...

Mikko sa...

Dear magnus, om jag ska bli citerad måste jag nog bli lite mer witty först. Men tack det värmer!
Dear anonym brolla, en råtta som lagar mat, det låter lite lynch. Han har en kanin som stryker kläder. Fast det kanske inte är nåt för en matglad frankofil.