lördag, maj 17, 2008

det här är inte ett debattinlägg


Jag klev av tunnelbanan i Bagis dimögd och dissocierad som vanligt efter jobbet och stod framför ett bekant ansikte, en gammal kollega. Det visade sig att hon bor i Bagarmossen. Hon som bättre än jag följt spåren från gamla kollegor och kursare visste att de flesta faktiskt numera bor i Bagarmossen. Det vimlar alltså av dem i trakterna kring Lagaplan. Vi pratar ett tag jag och kollegan och jag får veta att hon gjort en strålande karriär och blivit chef för en framgångsrik verksamhet vilket inte förvånade mej eftersom hon är både smart och ambitiös. Hon säger ungefär: "Vi bedriver KBT på olika nivåer." Jag säger ungefär: "Åh jag är så jävla trött på KBT. Så in i helvete trött på det!" Hon säger ungefär, eller ganska exakt: "Jag vet, men det säljer!" Vi skrattar lite åt det är så.

Bakom persiennen, försänkt i den omfångsrika biografin om Pasolini som jag redan läst en gång för länge sen, faller allting på plats. Den kognitiva beteendeterapin är vår tids marxism. Liksom marxismen en gång i tiden är KBT numera den enda läran. Liksom marxismen har den svar på allt och liksom marxismen bortser den från, eller försöker avskaffa, människans mer komplicerade nivåer, det som skulle kunna kallas själ. Liksom marxismen passar den hand i handske med ett starkt föränderligt samhälle som behöver nya ord och som inte har råd eller tid med komplikationer. Och liksom marxismen försöker den uppfostra människor. För KBT:s räkning med föräldrautbildningar, massiva utbildningar för all offentliganställd personal, olika typer av dressyrkurser för att lära människor att tänka rätt. Rent marxistiskt skulle man kunna säga att KBT försöker rensa bort allt borgerligt navelskåderi som i vilket fall bara den härskande klassen har kunnat ägna sig åt. Men med tanke på alla privata KBT-institut som anlitas för att massutbilda hela den offentliga sektorn så har nog aldrig så många skattemiljarder lagts ut på "personlig utveckling".

Det fanns en tid när KBT hade support även av intellektuella människor. Man såg den till exempel som en motvikt till den alltför dogmatiska och verklighetsfrånvända psykoanalysen. Numera är det bara ganska oreflekterade och försvarsinställda människor som talar väl om KBT. Såna som läser kvällstidningar och nästan tror på vad som står där. Men precis som marxismen först förde samhället framåt och sen rakt ner i ett cementhål har KBT kört oss ner i ett åtgärdshål där allt är precis vad det ser ut att vara. Den nya människan. Om hon inte ler och trivs med sig själv och "uppnår sina mål" har hon helt enkelt fått för lite KBT. Men ni som bor i Bagis behöver inte misströsta. Med tanke på alla kollegor med den rätta läran som tycks dväljas här kring Lagaplan vimlar det av möjligheter att få sin dos påfylld, kanske en snabb insats i kön på Ica, en exponering eller en positiv förstärkning. En blixtsnabb kartläggning av dina dysfunktionella tankemönster. You can come as you are. And pay as you go.

9 kommentarer:

Anonym sa...

I dessa tidsbristtider kan man här, snabbare än jag hinner säga Kognitiv BeteendeTerapi, få reda på vem eller i varje fall vilken typ man typ är:

http://www.prfekt.se/typealyzer/

Dock krävs det att man lagt ner tid på att skriva en blogg, vilket ju jag inte har. Testar din istället:

"Analysen indikerar att http://lemikko.blogspot.com/ är skriven av en: Praktikern.
Det som framförallt driver Praktiker är konkreta upplevelser. Det kan vara både känslan av att utföra något väl, njuta av sinnesupplevelser (sol, vatten, mat etc) eller den konkreta upplevelsen av trygga och stabila framtidsutsikter (pengar, tillgångar och att förstå vad som förväntas av en för att åstadkomma det). De kan därför ofta framstå som "enkla" på gott och ont. Vill du få en Praktikers uppmärksamhet - pröva "hmm... vet du hur det här fungerar?...".

Man kan ofta känna igen Praktiker på att de ofta använder precisa och konkreta ord (abstrakta ord betraktas som "flummiga"). De är även mycket bra på att notera och förmedla detaljer och att ordna dem strukturerat, dvs att göra steg-för-steg anvisningar och prydliga uppställningar."

Mikko, hmmm... vet du hur det där typealyzer fungerar egentligen? Som tyckte du framstod som så enkel :-)

K/CC

Mikko sa...

Dear CC, detta förvånar mej inte alls. Har alltid känt mej som mycket jordnära och enkel. Det finns de som påstår att jag bara bryr mej om två saker: mat och sömn. Om jag får de båda mår jag bra, får jag dem inte mår jag dåligt. Allt annat går mej förbi. Den där typalyzern är ju kuslig.
Men den rekommenderade några andra bloggar som också var praktikertypen och de verkar mest handla om att bygga om köket, laga mat och ta hand om barn. Alla tre sakerna verkar väldigt krävande.

Och var hittar du allt? Fast det är väl ditt jobb. Kan du inte skaffa en blogg så att du också kan bli typalyserad?

Johnny Handsome sa...

Jag blev "idealisten".

“Människan i främsta rummet!”


Idealister är framförallt intresserade av människor och relationer - men på ett abstrakt plan. De återfinns ofta som exempelvis präster, psykologer eller politiska förkämpar för bättre världar. Mahatma Gandhi är den kanske mest kända Idealisten. Moral och andlighet är exempel på abstrakta människoorienterade begrepp som Idealister dras till - och ägnar en oerhört stor energi åt. De är ofta entusiastiska och fantasirika - och mår som allra bäst när de får möjlighet att hjälpa andra människor utvecklas.

Idealister har en talang för kreativa lösningar och relationer vilket gör att de ofta trivs bra med arbete som innebär att att snabbt sätta sig in i och lösa kommunikativa problem. Typexempel på detta är att arbeta som kommunikationskonsult, där de föredrar den första kreativa fasen och kundkontakten framför att planera och genomföra delmoment.

Bah, Gandhi! Hade han valt ickevåld om han hade haft tio pansardivisioner?

Anonym sa...

Att hitta just sånt här ingår väl inte riktigt i mitt jobb, men om jag testar Bildts blogg så: Han blev "Tänkaren.... Tänkarna kan ägna så mycket energi åt sina tankar att de helt glömmer bort både världen..."
Låter lite oroväckande med en utrikesminister som glömmer bort sitt sakområde...

Hade JUST tänkt börja blogga, men vägrar bli typealyzerad, så nu är det kört. Sorry.

Anonym sa...

Hå hå vi blev också Tänkaren! Kanske inte så konstigt med den beskrivningen men skrämmande att vara så nära vår käre minister.

Anonym sa...

Praktikern my arse. Du är en av de mest tänkande människor jag känner. Ger inte "praktikern" lite KBT-vibbar förresten?

Jag är för övrigt också tänkaren, for the obvious reason. Vi tänker i lag over here.

Johnny Handsome sa...

På tal om hjärnskrynkling vill jag rekommendera en blogg. Står om psykvård i Argentina där. Läs och njut!

Johnny Handsome sa...

Hur vore det om jag klistrade in tråden?
http://www.kuriren.nu/bloggar/bloggare.aspx?blogg=3435393

Mikko sa...

Det förvånar mej inte att Clara och Brillo blev tänkare och Johnny idealist.
Det där testet verkar kusligt pålitligt. Som praktiker vet ni nu att jag lever upp när jag får frågor som "hmm... vet du hur den här fungerar?..."
Jag skulle väl svara: "hmm... vet du?"
Men ingen har nånsin ställt mej en sån fråga.