onsdag, november 28, 2007

Hemlängtan

Avtagande upprymdhet, tilltagande nedstämdhet. Sömnstörningar i form av fördröjd insomning och för tidigt uppvaknande. Ospecifika grubblerier. Desorienterad i tid och rum. Dysmorfofoba tendenser. Bristfälligt socialt nätverk, drar mig undan. Amos Oz skriver att psyket är kroppens förbannelse. Utan psyket skulle kroppen sova gott om nätterna och leva mycket längre. Han berättar också om när han var barn och en kvinnlig släkting som var psykolog tvingade på honom sina tankar om hans känslor. Han skriver att det var som att bita i rutten frukt. Det tycker jag är en så himla bra liknelse. Äckelkänslan i att bli invaderad. Det är absurt och lite komiskt att kalla sig psykolog. Man försöker uppnå ett existensberättigande på lösa grunder. Som att försöka ställa sig upp på en luftmadrass mitt ute i sjön. Med åren lär man sig att hålla käften. Eller kör över patienten med nån Evidensbaserad Metod.

"Feel like a prisoner in a world of mystery" som Dylan sjunger i Highlands. Man tror att vetskap är befriande. Men det är väl nånting mer dovt och ogripbart som befriar. Lägga sig på mage och titta rakt ner i djupet med öppna ögon. Man ska inte förakta missbruk av olika slag och människans behov av att känna sig lullig. Whatever gets you through the night, it's alright. Kristina Lugn har skrivit en ny pjäs som går på Brunnsgatan just nu. Den heter "Hoppas jag hinner hem" och handlar om en kvinna som blir vräkt av bostadsrättsföreningen. I programbladet skriver Lugn: "Förr eller senare kommer vi alla att bli vräkta från den kroppshydda som härbärgerar vår själ. Ingen har någonstans att ta vägen, egentligen."

Vi får hoppas att vi hinner hem till oss själva innan dess. Samhället försöker skydda oss från den fruktansvärda insikten. Den försöker få oss att sköta vår mentalhygien. God kosthållning, regelbunden motion, fungerande relationer, arbete, fritid och vila samt lagom doser av artificiell lycka. Kalla det omtanke om vi vill. Men vi måste ha en viss respekt för människors olika metoder. Lill-Babs kallar till exempel barnbarnen för "livets efterrätt". Som sagt, whatever gets you to the light.

It's alright, it's alright

Do it wrong or do it right

It's alright, it's alright

15 kommentarer:

Anonym sa...

When I´m in the jungle,
I´m gonna do as the natives do
I,m gonna do it their way
and act like it´s nothing new

Anonym sa...

M - du behöver åka bort ett tag!

Andas ny luft, äta ny mat, se nya ansikten och sova.

Du pratar om hemlängtan - det är kontrasterna i livet du längtar efter!

Johnny Handsome sa...

Jag kan inte stå emot längre, nu lanserar jag min blogg. Jag vill bli länkad av hela världen!

http://johnny-vin.blogspot.com

Mikko sa...

Dear AU, jag längtar inte efter kontraster, jag längtar efter att komma tillbaka till mig själv. Men jag kanske borde längta efter nåt annat. Vadå "ny luft, ny mat" osv, det är ju samma gamla luft.

Dear Johnny: Du är länkad.

Anonym sa...

Blogga lite igen, då mår du säkert bättre - om inte annat så för att göra oss andra lite glada :-)!!

Anonym sa...

Ja, ge oss lite mer igen! Mer av den gamla luften men silad genom dina tangenter.

Johnny Handsome sa...

Måste vi tigga????

Mikko sa...

Tigg på! Det gör mej lycklig.

Johnny Handsome sa...

Ähum... Snäääääälla!

Jag har hunnit med tre inlägg i min blogg under tiden ... fast då satsar jag mer på kvantitet än på kvalitet...

Anonym sa...

Hallå - har du fått skrivkramp eller jobbar du på din debutroman?! Misstänker det!

J Handsome - din blogg är både kvalitet OCH kvantitet! Riktigt, riktigt bra!

Anonym sa...

Märkligt... du kanske sitter och pimplar glögg helt enkelt. Lulligt nöjd. Drabbad av en passiviserande julstämning. Typ hittat hem. För något måste ha hänt. Det finns ju miljarder grejer du skulle kunna gnälla över? Mörkret, kylan, snö, bristen på snö, is, julhysteri, julmat, trängsel, samhället, såssarna, media, jämmerdalen. Alltså du kan väl inte ha gnällt klart?

Mikko sa...

Min mjälte har imploderat. Det är nog därför jag inte har bloggat.

Fan vad kul att läsa kommentarerna.

AU: Jag ser fram emot min debutroman. När kommer den? Måste jag göra nånting själv?

Johnny Handsome, din blogg är kvalitativt högtstående. Stående högt över denna pissljumma ankdam som jag försöker snorkla i.

JK: Vad roligt att självaste justitiekanslern läser denna blogg. Men vad menas med den "bol" som nämns i rubriken? I vilket fall har jag inte hittat hem och jag är inte lulligt nöjd. Det finns bara så många föremål för mitt missnöje att min mjälte har imploderat. F ö garvar jag fortfarande åt din kommentar.

Anonym sa...

Fan va kul om du kunde ta dig samman och skriva lite!

Anonym sa...

Oh shit... du använder alltså mjälten när du skriver dina inlägg. Du har verkligen drillat den till det yttersta må jag säga! Själv har jag inte fattat min mjältes funktion. Ärligt talat var det länge sedan vi hade någon riktig kontakt. Så jag vet inte säkert vad den pysslar med.

Och nej "bol" vad är det? Har jag skrivit det? Nej jag skyller också på min mjälte...

Johnny Handsome sa...

Det händer mer i mina gamla Bigglesböcker än på den här bloggen... tänk om de elaka tungorna har rätt, du har gått och blivit en nöjd jävel...