fredag, december 12, 2008

julmys 2

Har flutit omkring hela eftermiddagen på varuhuset PUB:s klädavdelning. Det är otroligt skönt att flyta omkring där. I synnerhet på översta våningen där ytorna är stora och tomma. Man kan ta en fika där i skum belysning längs en lång bardisk. Snart går de nog i konkurs. En expedit var vänlig att upplysa om att det och det och det märket har gått i konkurs. Därav all space.

I Time var det nån krönikör som föreslog att nu i dessa kristider borde man nog bygga den där Bron till Ingenstans. Vars ritningar ligger och skräpar i nån låda. Som en satsning på infrastrukturen.

Jag har alltid trott att infrastruktur var nånting man hade inombords. I bästa fall. Så länge man håller en cynisk distans kan man bli fascinerad av Krisen. Jag skulle vilja att vi såväl finansiellt som emotionellt går i borgen för varandra. Men jag vet inte hur man gör. Jag kan inte ta hand om mej själv. Jag kan inte se om mitt eget hus. Jag tycker det är så ointressant.

Jag vet inte hur det ser ut i resten av stan men i Bagis tycker jag mej se övergivna barn. Jag pallar inte att se det. Men det står barn, typ syskon, och hänger i regnet. De verkar inte ha nånstans att ta vägen. I alla fönster tindrar det av julmys. I går kväll låg jag i soffan och orkade inte läsa för jag kunde inte skaka av mej alla övergivna barn. Och det finns ingen. Ingen varm famn. Ingen som går fram och frågar hur det är. Ingen socutredning för den är nedlagd. Har hört folk berätta att när de hamnade på BUP eller Soc som barn så såg de till att vara välartade och säga att allt är bra. De trodde att det var så man gjorde. Och de Professionella lät sig övertygas och utredningen las ner.

Man kan ha som ambition att mena varje ord man säger. Men barn har inte den ambitionen. De vill göra vuxna nöjda. Vi kanske borde lura alla övergivna barn att det är någon som vakar över dem. Någon som inte syns. Som vill dem väl. Barn är så lättlurade. En del tror till och med på tomten. Själv var jag rädd för tomten. I min förvirrade lilla hjärna var tomten en inbrottstjuv. Allt kom sig av att det fanns en bonad på väggen. Den föreställde en tomte med en lykta och en nyckelknippa. Jag trodde det var en tjuv. Utklädd till tomte. Jag kunde inte passera den där bonaden. Pappa vände på den så jag inte skulle vara rädd. Alla skrattade. Jag fattade inte varför.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Du skriver om problem som berör. Oså skriver du bra också. Ja, jäklar.

Mikko sa...

Tack hörrudu. Det var ett fint betyg. Du får säga till när jag blir patetisk.

Anonym sa...

Tycker det känns väldigt modernt och i tiden av dig att välja att shoppa i ett tomt varuhus. Klimatsmart/klimatneutralt och sen det där med att årets julklapp är en upplevelse. Att du upplever att du shoppar kläder, men bara upplevelsen av det eftersom det inte finns några kläder. Hmm... Att du alltid ska vara först med allt nytt.

Mikko sa...

Ahha nu fattar jag. Vad jag håller på med. Både jag och min blog blir bättre med dina tolkningar. Det är ju så det är. Precis. Det är precis så det är faktiskt. Jag flyter omkring på ett klimatsmart sätt. Jag har till exempel ingen bil. Jag använder sällan torktumlaren. Jag ångar min mjölk själv. Jag tänker på klimaten. Är väldigt känslig för dem faktiskt.

Anonym sa...

Ditt hus är mer intressant än du tror! Du underskattar som vanligt dig själv.
Ser gärna att du går i borgen för mig, både finansiellt som emotionellt. Bara ta över rodret sådär. Och jag skulle få lugn och ro i min själ och plånbok. Underbart.

I Västerort ser man inga barn stå och huttra i regnet, de sitter inomhus och är lika ledsna. Dit kommer inte ens soc, utan livet klaras upp mellan husets väggar, bakom stängda dörrar. Undrar vilket är mest förödande? Barn är nämligen inte så lättlurade när allt kommer omkring. De är samlare och bär med sig, antingen utanpå eller inuti.

I Skåne lever vi för dagen, äter och sover. Krisen är tas inte på lika stort allvar som i hufvudstaden. Varför?

Mikko sa...

Världen faller samman men på Café Tora är det väl tjo & tjim? Inte ens brandröken från Rosengård når väl ut till Torekov?
Hoppas ni får en skön jul. Imorron drar vi till Berlin om inte flyget konkursar. Auf Wiedersehen.

Anonym sa...

På Bjäre lunkar det på som vanligt. Folk pysslar i sina hus och Rosengård ligger mycket långt bort.
Lyckost er som åker till Berlin!