tisdag, juni 19, 2007

Semester

Första dagen på semestern har nu nått sitt slut. Resten av den är framför mig på ett lite oroväckande sätt. Man måste ju försöka njuta vilket jag, trots en skenbar lättja och indolens, har ganska svårt för. I personlighetstesten hamnar jag ganska högt på tvångsmässighet. Men tiden går ju oavsett hur man beter sej och oavsett vilka ångestreducerande ritualer man spenderar den med. Borde redan nu boka tid hos husläkaren i förebyggande syfte eftersom jag alltid blir sjuk när jag är ledig. Känner redan att det är på gång nånstans inom mej trots en viss frånvaro av symtom. Ingen har så vitt jag vet anmält mej till nån aktivitet i sommar så jag kommer ströva helt planlöst på Hornsgatan. Det finns en uppsjö av meningsfulla projekt någonstans i bakgrunden. Nån sa att mitt hem ser ut som ett laboratorium. Man skulle ju kunna satsa allt på att få det lite mysigare. Hamnade av den anledningen, eller för att jag blev yr av "sofo" och ville ta fasta på nåt konkret, på Stalands möbler idag. Slog knäna mot alla trämöbler. Avdelningen för köksmöbler var som en hel tallskog i förädlad form. Unga par gick omkring och måttade och provsatte sej här och var. De såg glada ut trots den trätyngda atmosfären men jag tyckte ändå synd om dem. Hur kan man börja sitt samboliv med ekmöbler? Är det inte att skapa en onödig belastning? Kanske fick man lust att lägga kinden mot de omsorgsfullt slipade matborden, kanske t o m häva sej upp och lägga sej på mage och verkligen gona sej i trädoften? I vilket fall ville jag bara dra därifrån och slippa den överväldigande tyngden av alla tårtkalas och ändlösa parmiddagar som möblerna anspelade på men sjönk istället ner i en solsäng av nylon på väg mot utgången. Mil efter mil av tallskog passerade bakom ögonlocken, sömnig i baksätet på en bil, det kompakta mörkret bland träden. Hela Sveriges ödslighet, vilse i pannkakan. Man tror att man tittar in i skogen men det är skogen som tittar in i dej. Kan inte ha legat där mer än en halv minut men ändå kändes det som en semester. Sen liksom gled jag fram över Södermalm. Upptäckte att Judith säljer begagnade kalsonger.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Fan vilket ystert inlägg. Jag blev glad. Låter härligt med en sådan planlöst vankande semester.

Hoppas vi ses på något vänster inom kort.

Anonym sa...

Matsalsbord i ek. Kandelabrar. För dyr konjak för sent på kvällen. Fotflörtningar med fel adress. Kan väl börja sämre, sambolivet? Det är ju ändå där det slutar...

Anonym sa...

Har du börjat komma på god fot med MAC-en förresten? Tänkte på dig när det drogs nån anekdot på P1 i natt, några radiojournalister trängde in SRs tekniske chef i ett hörn och frågade mycket uppretat varför just dom var tvungna att bära på elva kilo tunga bandspelare(60-talet, säkert) när BBC och alla andra hade eleganta små kassettdito. Han svarade "-pojkar, pojkar. Sveriges Radio köper inte in en pryl till förrän den tekniska utvecklingen avstannat."

Mikko sa...

Magnus: "ystert", det var inte illa. Jag måste ha tappat kontrollen helt. Hopps oxå vi ses snart på nåt vänster, så kommer det att bli. Plötsligt kanske jag vankar iväg åt ert håll.
"anonym1": Även om det slutar där kan det väl börja lite lightare?
"anonym2:" Jag håller helt med SR:s tekniske chef. Jag ska inte heller skaffa en enda pryl till förrän utvecklingen avstannat!

Anonym sa...

Absolut lite mer ljus över det hela, något lättsammare än det vanliga tugget - du behöver uppenbarligen semester, hur du än spenderar den.

Sjuk kommer du att bli - om det sedan råkar hända på din semester elller när du är i arbete, det styr du inte över, så låt bli och boka tid på Vårdcentralen, lev med ovissheten att det kan hända när som helst - så är det för oss andra! Otroligt spännande!

VARFÖR plågar du dig själv med att åka till dylika institutioner som IKEA och Stalands?! Dels har du ju inne-Söder runt hörnet dels kan du väl åtminstonde hålla dig till ROOM eller Dis så du slipper alla ekbord och fantasiparmiddagar. Det är vad vanliga dödliga har att välja på - men se - du slipper! Du kommer inte att hitta dig själv där ändå - så sluta leta!

Mikko sa...

Om det nu var något ljusare så var det bara en tillfällighet. Jag är snart tillbaka i "det vanliga tugget" AU. Jag kan väl inte hjälpa att jag plötsligt hamnar på Stalands. Ibland händer bara saker. Man går omkring, och plötsligt står man öga mot öga med sig själv och man fattar ingenting. Ha så gott i Skåne

Anonym sa...

Då hoppas jag på fler tillfälligheter!
Skåne härligt men förutsägbart.

Mikko sa...

Kan det som är förutsägbart vara härligt? Ja kanske.

Anonym sa...

Mikko har köpt nya stolar. Så det är knappast en tillfällighet att han råkar ramla in i vartenda möbelvaruhus i Storstockholm.

Begagnade kalsonger? Räntehöjningen som har drivit söderborna till såna dramatiska åtgärder?

Mikko sa...

Snarare vår kretsloppsmedvetenhet. De gamla kalsongerna börjar bli en miljöfara.