torsdag, februari 14, 2008

Vad som hänt

Läser om Stalins uppväxt. Visste ni att han var en populär bröllopssångare i sin ungdom? Det är nåt speciellt med att kunna säga "och så var det Stalin som sjöng" när man berättar om sitt bröllop. Eller hur?
Att lyssna på Leonard Cohen brukar vara ett dåligt tecken för min del. Men jag vet inte på vilket sätt. Nånting med ett släpigt indolent vemod utan riktning. Hans bästa skiva är kanske Various Positions. Jag var 19 år och bodde i ett krypin på Gärdet som gradvis blev en geggarkvart pga en kompis som experimenterade med artificiell lycka och inte hade nån annanstans att hålla till. Jag svävade i ett gränsland mellan litt.vet.inst på Stockholms universitet och den intensivt mönstrade syntetfilt som utgjorde överkastet till den säng där jag låg och läste det ena efter det andra. På grammofonen spelade Cohen sina visor som för att ytterligare låta mig lossna från mina slarvigt svetsade fästen vid "verkligheten". När jag hade feber trodde jag att jag var - Raskolnikov.
Vad har hänt sedan dess? Hur väl man än vet att man inte har förändrats kan det vara omöjligt att avgöra vem man är. Men om jag fick spola tillbaka skulle jag ha gått med i en förening.
Idag sa en kollega: "Man måste ha gott om tid för att vara så pretto som du är."
Jag svarade inte att det handlar mer om graden av självcentrering än om mängden tid. Jag blev svarslös. Visste inte att det handlade om tid. Jag trodde att det snarare var ett tecken på en brist än ett överskott.
"Enslighetens kropp i samhällets kropp" skriver Willy Granqvist.
Redan på den tiden gjorde jag en god café au lait.
Vad har hänt sen dess?
Häromdan blev jag lagd på en brits i Björkhagen och ur mig skar de en godartad tumör som levt under min hud i ungefär 15 år. Nyförlöst låg den i kirurgens hand och såg ut som jag tänkt mej att allt under huden ser ut. Ett hopkok av rosa celler och en hinna som markerar dess entitet i relation till alla andra hopkok. Som en liten varelse men dödfödd. Det fanns inga tecken på att klumpen var min outvecklade tvillingbror. Inte som mannen i "Nedstörtad ängel" som har sin syster i pannan sjungandes en outhärdlig sång av smärta över sin ofullgångenhet. Eller som de där människorna man hittar i avlägsna byar i Anderna som till slut söker hjälp och man i den enorma tumören gräver fram hår, naglar, ett svagt bultande hjärta och några tänder.
De hamnar i världspressen men vad händer sen? Är lättnaden över att slippa den onödiga klumpen blandad med sorg?
All melankoli härrör ur det omöjliga och oförmågan att acceptera att det var omöjligt. Melankolin är således en vägran att inse faktum och en strävan att hålla kvar vid fantasin. Ungefär så har jag förstått oidipuskomplexets komplexitet.
Liksom ångest saknar melankoli riktning. Den är en sorg som inte fått bli sorg av vägran att inse att objektet är förlorat. Att man förlorat den oidipala kampen.

You win a while, and then it’s done –
Your little winning streak.
And summoned now to deal
With your invincible defeat,
You live your life as if it’s real,
A Thousand Kisses Deep.
- Cohen

24 kommentarer:

Johnny Handsome sa...

Det som började så glättigt med Stalin gick via Gärdet, Leonard Cohen och parasitära tvillingar ned till ett bottenlöst mörker...

Ibland när jag känner att ingen lyssnar på mig tänker jag att jag lika gärna kunde ha varit en Leonard Cohen-skiva. Han gör sig bäst olyssnad. Han är liksom en fond av GI, gubbsjuka, genuin tråkighet och pretentioner. Förmodligen lever han på sallad. I den mån han lever.

Mikko sa...

Skönt att höra att jag inte har tappat stinget. Bottenlöst mörker är ju inte det sämsta. Eh.
Du har missförstått Cohen. Förmodligen klämmer han dej på en öm punkt. Och vad är det för fel på gubbsjuka? Är inte det sunt, fint och lite rörande?

Johnny Handsome sa...

Ja, jo, gubbsjuk kan han väl få vara. Men varför måste han vara så infernaliskt tråkig? Tänk på hans släkting Mickey Cohen, där vilade inga halta loppor! För övrigt är det väl Cohen-släkten som ska få predika i templet i Jerusalem, när det byggs upp igen. Men inte Leonard för han är New York-chic buddist!

Johnny Handsome sa...

För övrigt var det uppfriskande med lite gore/bizarre med detaljerna om din ofödde tvilling...

Mikko sa...

Mickey Cohen? Finns han på riktigt eller har du varit tvungen att uppfinna honom?
New York-chic buddhist... hehe.

Johnny Handsome sa...

Hörrudu! Mitt bloggande tål minutiös faktakontroll. Mickey Cohen var en gangster. Började smuggla gin som nioåring. Senare satt han på Alcatraz. Han kände både Al Capone, Marilyn och, förstås, president Nixon.

Anonym sa...

Killar - ni har missat det viktiga! Tumören var godartad - den var inte farlig, det gick att fortsättningsvis leva med den!
Nu valde vår käre Mikko att INTE göra det, utan istället förändra sitt liv genom att operera sig, låta en utomstående skära i sig, förlösas, bli konvalecent och nu kunna använda de kläder han så länge velat göra. En mycket modig man.

Good bye melankoli!

Mikko sa...

Så det var inte överjaget, det var melankolin de skar bort?

Anonym sa...

Jepp! Livet är inte svårare än så! Ta bort allt som är knöligt och det känns genast mycket bättre . . .

Johnny Handsome sa...

Att döpa ett inlägg till "vad som har hänt" skulle enligt en del tyda på kristuskomplex... Hade du en nära-döden-upplevelse under lokalbedövningen?

Mikko sa...

Jag hade en nära-Gud-upplevelse och insåg att jag är Kristus.

AU: äntligen förstår jag din strategi; skära bort allt som är knöligt. Så håller man sej ung och glad.

Anonym sa...

Lätt som en plätt!

Johnny Handsome sa...

Bojkotta all filmindustri!

Råttatouille fick bara en ynka Oscar medans en massa andra filmer fick. Jag är så arg så jag kokar! Kan inte formulera mig!

Skriv på mitt upprop här, alla Oscars till Råttatouille!

Anonym sa...

Kära vänner, jag hoppas ni alla kommer ihåg att gratulera Le Mikko idag. Hipp Hipp Hurra på 24-årsdagen hermanito!!!

Johnny Handsome sa...

Nu har även vi begåvningsutmanade läst klart om dun knöl. Nu vill vi läsa något nytt!

Anonym sa...

Just D!

Johnny Handsome sa...

Världen är en rövarkula och det mörknar mot natt. Snart är det tid för tjuvar och mördare. Ondskan sliter sina fjättrar och går över världen som en galen hund. Förgiftningen drabbar oss alla, utan undantag [---] Därför är det nödvändigt, och inte det minsta skamligt, att glädja sig åt den lilla världen, den goda maten, det milda leendet, fruktträden som blommar, valserna.

Mikko sa...

Jarl kulle i Fanny och Alexander! Så vackert.

Johnny Handsome sa...

Om du inte uppdaterar snart kommer din blogg börja leva sitt egna liv, via kommentarerna. Då kommer du känna dig som en tonårsförälder som får ett samtal mitt i natten.
"-pappa, jag är hos polisen"...

Å andra sidan är det ju skönt för oss, dina trogna läsare, att få ett forum där vi kan ta upp korpofili, negerfrågan och andra ämnen som känns lite för varma för att vädra på våra egna bloggar.

Mikko sa...

Jag är glad om jag kan vara till nytta.

Anonym sa...

Koprofili om jag får be. Förvirra oss med måtta tack.

Anonym sa...

Inte bara jag som haft ett händelselöst liv de senaste månaderna. Har försökt hitta någon lämplig knöl att operera bort. Men nä. Ska nog bli korpofil vad nu det kan vara...

Johnny Handsome sa...

En korpofil är lite mer intresserad av kråkfåglar än vad som kan kallas nyttigt.

Anonym sa...

Aha. Ornitolog typ. Nu ska jag hälla lite Mauro på de sju kilo fansyska jag just shoppat loss på. Sen är det bara att hitta barnet och knalla iväg till parkleken.
Och tryffel. Borde finnas i tantos eklundar...